Brons på Ultralång-SM med lite oflyt…

14 04 2013

Jag har varit smått ångestladdad ett bra tag för den riktiga säsongspremiären, speciellt eftersom jag har känt mig väldigt trött, framförallt i huvudet senaste tiden. Samtidigt såg jag någonstans fram emot det väldigt mycket – en otrooooligt tuff ultralångtävling i en terräng som absolut passar mig bra (även om det var lite mer Boråsterräng än Göteborgsterräng bitvis).

Igårkväll la jag upp en plan för hur jag ville genomföra loppet och jag förberedde mig för vad som komma skulle. Saker som att ”det kommer göra ont – men fortsätt kämpa” och ”orientera hela vägen” var några av ledorden. Och ont gjorde det. Orienterade gjorde jag också, och mestadels bra.

12:00 rusade det iväg 34 tjejer och direkt gick Tove upp i spets och drog upp ett riktigt högt tempo. Här var det inte dags för någon sällskapsresa. Vi la oss på ett långt led bakom, och jag fick en fin 3:e position. Kämpade oss upp för den branta sluttningen till K1 och sedan skulle vi direkt ner igen. Det satsades frisk utför av Helena och Tove och jag skulle göra detsamma – och tar tag i ett träd, men trampar på en isfläck och benen drar iväg, men armen stannar kvar och jag tror att jag drog axeln ur led. Det gjorde ont som satan, och tanken kom om att ”kom jag inte längre än såhär”, men jag drog tillbaka den i rätt läge och jag började springa igen, då lite längre ner i klungan. I början gjorde det ganska ont, men det gick bättre och bättre allteftersom loppet gick, även om jag var lite försiktig med att dra mig uppför stup eller hålla i när jag hoppade ner. Jag småmissade lite i första boet och lämnade det som 10:a, längst bak i en liten klunga. Jag känner att jag inte startat den här dagen för att harva runt och klaga på en axel – nu ska jag göra som planen jag gjorde igårkväll: kämpa trots att det gör ont och orientera hela vägen – en sträcka i taget. Efter detta springer jag bra och jobbar mig uppåt i fältet. Till första kontrollen i andra boet får jag en pinne i ögat och tappar ena linsen, vilket gjorde kartläsning och avståndsbedömning lite svårare resten av banan. Dessutom kraschar jag kompassen till nästa kontroll när jag ramlar på ytterligare en isfläck. Som tur var hade jag en extrakompass med mig, (tyvärr hade jag ingen extralins eller extraaxel). Det gick m a o lite motigt ett tag, men får höra när jag lämnar andra boet att jag gör det som 3:a, men med Maria på fjärde plats och Fanny Gyurko på femte precis bakom mig. Springer långsträckan tillbaka i samma stråk som på ditvägen och kan rulla på bra, även om flytet är lite sisådär p g a den tappade linsen, men då avlöstes jag fint av Maria. Inser att detta kommer bli en kamp om bronset hela vägen in och sedan fullföljer jag min taktik bra, och kan sätta in spurten från näst sista upp mot målgärdet där den sista kontrollen sitter och säkra bronset. Otroligt skönt för vilken fight det var hela vägen runt.

Tove var maskin och Helena blev 2:a – ohotade från oss där bakom. Jag blev faktiskt dryga 13 minuter efter Tove till slut, och om jag skulle haft chansen att följa Tove och Helena idag så var det inte med alla de här små käpparna i hjulet. Jag är väldigt nöjd att jag lyckades kämpa så bra hela vägen och att jag fick belönas med en bronsmedalj.

Här är GPS-uppföljningen på loppet.

Dessutom var det GMOK- och Göteborgssuccé idag! Guld till Rune, brons till mig, Ols 5:a, Junis 8:a och Jocke 8:a, samt massa medaljer och löv till övriga Göteborgare, juniorer som seniorer. Riktigt riktigt bra!

Nu har säsongen startat och jag kan andas ut – äntligen är det igång! Imorgon ska jag på massage och sedan ladda om mot Sprint-SM på lördag (kval) och söndag (final). Jag står över Natt-SM. Tråkigt beslut då jag gärna sprungit allt, men till förmån för sprinten står jag över natten.

8564 8572

Nu ska jag och min kompanjon Josefine avsluta kvällen i horisontalläge och en go film (nummer 2 för eftermiddagen). Tschüss!

Åtgärder

Information

One response

14 04 2013
Bengt Inghammar

Mycket bra gjort Lina, du skall veta att du är min favorittjej. och lycka till på de övriga distanserna

Kommentera

