Snor.

1 03 2013

Jag följde inte min vanliga plan efter lÄnga trÀningslÀger och det resulterade direkt i en liten förkylning.

Har dock mÀrkt att jag inte Àr ensam om det. MÄnga Àr förkylda, eller har det Ànnu vÀrre. Under trÀnings- och tÀvlingsÄret 2012 lyckades jag hÄlla mig vÀldigt frisk. TrÀningsÄret 2013 började med en veckas halsont, men dÀrefter har det flutit pÄ bra. VÀldigt bra.

Men kroppen Àr inte en maskin Àven om jag ibland önskar det. NÀr förkylningen slog till tÀnkte jag att den kunde fÄ en halv dag. Sedan skulle den vara borta. Lite vÀl optimistiskt. Nu har det gÄtt en och en halv och Ànnu har den inte gett med sig. Ja ja. TvÄ dagars vila. Kanske tre. Max fyra fÄr det bli. Kroppen behöver uppenbarligen ÄterhÀmta sig och att den sÀger ifrÄn med lite snor och aningen svullen hals fÄr jag vÀl ta.

Satte in det tunga artilleriet direkt. C-vitamin i form av bl a (b)apelsiner – Haha!, ingefĂ€ra, grönt te, vitlök, kanjang, whisky (en liten en för att gurgla ur svalget!) och med att vara allmĂ€nt duktig med nĂ€ringsrik kost. Vi fĂ„r se hur det gĂ„r. RĂ€knat vilopulsslag (batteriet i pulsbandet Ă€r dött) och lagt mĂ€rke till en ganska normal vilopuls. Ett gott tecken. Jag klĂ€ttrar redan pĂ„ vĂ€ggarna eftersom jag tvingades tacka nej till kvĂ€llens beachvolley (ja, inomhus) med klubben. Vill inte riskera att smitta nĂ„gon annan kĂ€r och go klubbkompis. Men usch, vad trĂ„kigt beslutet var att ta!

Och som ni mĂ€rker har jag Ă€n en gĂ„ng svĂ„rt att fatta mig kort. Jag kunde skrivit: ”Jag Ă€r förkyld. Punkt.” Men det gjorde jag inte. För nu har jag slagit ihjĂ€l ytterligare 5 minuter av en lĂ„Ă„Ă„Ă„ng dag. Men jag fĂ„r se det positivt. Ibland Ă€r det bra att öva pĂ„ att göra ingenting.

SONY DSC


ÅtgĂ€rder

Information

3 responses

2 03 2013
Sverker Tirén

Rapporten om förkylningen, och moystĂ„ndskampen, lĂ€ndes inte alls för lĂ„ng… Ämnet engagerar..! (Min egen religiösa eller möjligen vetenskapliga sanning Ă€r att fĂ€rsk vitlök i tunna skivor, med Ă€pple, blixtsnabbt ska sĂ€ttas in nĂ€r svalget antyder att nĂ„t jĂ€velskap Ă€r pĂ„ gĂ„ng. Samt en Alvedon som hjĂ€lper till att ”utplĂ„na” det svagt halsonda, varpĂ„ man glömmer det och – kanske efter en skurk whisky – somnar och vaknar i skick dom ny…
—/
Lycka till under 2013! (Ge t ex sympatiska Tanja Ryabkina en hÄrd match!).

2 03 2013
Sverker Tirén

Eh… Man ska kanske kolla vad man totar ihop innan man sĂ€nder ivĂ€g sina slarviga ord… Men ”en skurk whisky” blev kanske lite bĂ€ttre Ă€n en dito slurk!

3 03 2013
maria

ingefÀra Àr det bÀsta som finns! =) krya pÄ dig!

LĂ€mna en kommentar