Snor.

1 03 2013

Jag följde inte min vanliga plan efter långa träningsläger och det resulterade direkt i en liten förkylning.

Har dock märkt att jag inte är ensam om det. Många är förkylda, eller har det ännu värre. Under tränings- och tävlingsåret 2012 lyckades jag hålla mig väldigt frisk. Träningsåret 2013 började med en veckas halsont, men därefter har det flutit på bra. Väldigt bra.

Men kroppen är inte en maskin även om jag ibland önskar det. När förkylningen slog till tänkte jag att den kunde få en halv dag. Sedan skulle den vara borta. Lite väl optimistiskt. Nu har det gått en och en halv och ännu har den inte gett med sig. Ja ja. Två dagars vila. Kanske tre. Max fyra får det bli. Kroppen behöver uppenbarligen återhämta sig och att den säger ifrån med lite snor och aningen svullen hals får jag väl ta.

Satte in det tunga artilleriet direkt. C-vitamin i form av bl a (b)apelsiner – Haha!, ingefära, grönt te, vitlök, kanjang, whisky (en liten en för att gurgla ur svalget!) och med att vara allmänt duktig med näringsrik kost. Vi får se hur det går. Räknat vilopulsslag (batteriet i pulsbandet är dött) och lagt märke till en ganska normal vilopuls. Ett gott tecken. Jag klättrar redan på väggarna eftersom jag tvingades tacka nej till kvällens beachvolley (ja, inomhus) med klubben. Vill inte riskera att smitta någon annan kär och go klubbkompis. Men usch, vad tråkigt beslutet var att ta!

Och som ni märker har jag än en gång svårt att fatta mig kort. Jag kunde skrivit: ”Jag är förkyld. Punkt.” Men det gjorde jag inte. För nu har jag slagit ihjäl ytterligare 5 minuter av en låååång dag. Men jag får se det positivt. Ibland är det bra att öva på att göra ingenting.

SONY DSC

Åtgärder

Information

3 responses

2 03 2013
Sverker Tirén

Rapporten om förkylningen, och moyståndskampen, ländes inte alls för lång… Ämnet engagerar..! (Min egen religiösa eller möjligen vetenskapliga sanning är att färsk vitlök i tunna skivor, med äpple, blixtsnabbt ska sättas in när svalget antyder att nåt jävelskap är på gång. Samt en Alvedon som hjälper till att ”utplåna” det svagt halsonda, varpå man glömmer det och – kanske efter en skurk whisky – somnar och vaknar i skick dom ny…
—/
Lycka till under 2013! (Ge t ex sympatiska Tanja Ryabkina en hård match!).

2 03 2013
Sverker Tirén

Eh… Man ska kanske kolla vad man totar ihop innan man sänder iväg sina slarviga ord… Men ”en skurk whisky” blev kanske lite bättre än en dito slurk!

3 03 2013
maria

ingefära är det bästa som finns! =) krya på dig!

Kommentera

