Efter programmet

26 02 2013

Tyvärr klipptes stora delar av min intervju bort och dessvärre lyftes bara de ”negativa” inslagen fram och inte de positiva där jag fick lyfta fram Svensk Orienterings värdegrundsarbete för nolltolleransen mot kränkande nollning. Lyckligtvis fick Eksjö OLgy och Sören stå till svars och berätta att man jobbat hårt med detta under flera år och också i princip lyckats.

Jag hoppas verkligen att man i Idrottssverige ser orienteringen som en förebild – att man har fått stopp på detta! Och inte att det blir en negativ grej bara för att man identifierat på TV att det har funnits även inom orienteringen. Jag tänker att detta händer i alla idrotter och typer av miljöer.

Att jag berättar om erfarenheterna var för att gå fram och visa att det inte är okej och hjälpa eventuella ungdomar som utsätts för detta runt om i Sverige idag – och då antagligen INTE på orienteringsgymnasier utan på andra idrottsgymnasier eller i lagidrottsmiljö.

Jag vill att tränare gör som Sören, Linda, Jocke och Svenne och att förbunden gör som Sussi och Svenska Orienteringsförbundet – som har vågat sätta ner foten och infört förbud mot dessa typer av aktiviteter.  Jag hoppas att jag och orienteringen har kunnat inspirera till detta efter kvällens TV-sportinslag. Det var min mening med det hela.

 

Åtgärder

Information

2 responses

27 02 2013
Ove Johansson

Bra sagt Lina.

27 02 2013
Sara

Såg inslaget först idag. Rikigt bra gjort Lina!
Och jag anser att det var bra att någon vågade representera orienteringen live liksom och inte bara citat som från fotboll och handboll, även om det bara var några korta klipp med.

Kommentera

