Angående nollning på gymnasiet

26 02 2013

Har precis medverkat i en intervju för TV-sporten angående nollning på elitidrottsgymnasier, där jag fick berätta om mina upplevelser när jag började på RIG i Eksjö 2004. Jag fick frågan eftersom det dykt upp historier från framförallt alpingymnasierna i Norrland (SVT-Sporten).

Jag berättade om mina upplevelser i telefon först utan att ha sett dessa inslagen och efter att ha sett dem så ser jag många likheter. Jag försöker tänka tillbaka på min upplevelse där och då. När jag började hösten 2004. Mycket var så självklart. Nollningen ”ska” bara göras. ”Alla innan mig har gått igenom det”. Och JA, vissa grejer var kul. Jag skrattade och JA, vi blev delvis sammansvetsade som grupp, vi ”nollor” som började samtidigt. Jag minns Kristins, Julias och min dusch efter att ha fått surströmmingsspad i håret. Vi fick tömma x antal schampoflaskor för att få bort stanken och det blev ett rejält skumbad i duschrummet. Dock vet jag att vissa av nollningsaktiviteterna hade jag valt bort att göra om någon ställt mig frågan ”Lina, vill du göra det här?” och med förutsättningarna att det är helt okej att säga nej och med säkerheten att ingen kommer att döma mig efter det beslutet. Nu fanns inte dessa förutsättningarna. Jag kände att det skulle påverka mig mer negativt att säga nej, jag vill inte vara med, än de obehagskänslorna som kom under tiden jag genomförde det. Och därför genomförde jag även dessa mer obehagliga aktiviteter.

Under tiden jag gick på Eksjö avtogs nollningen något och senare har Svenska Orienteringsförbundet tagit beslutet att förbjuda nollning på orienteringsgymnasierna runt om i landet. Inget annat än ett BRA beslut. Det finns många aktiviteter som sammansvetsar en grupp som inte behöver vara kränkande och uppenbarligen står nollning för just kränkande aktiviteter.

Det är sorgligt att läsa signaturen ”Upprörds” inledande text till tråden ”Nollning” på orienterare.nu efter att förbudet har kommit:

”Nu är det så att soft har beslutat att nollningsaktiviteter inte är något som bör förekomma på orienteringsgymnasier i Sverige. Då detta är något som gjorts i generationer av orienterare så kan jag inte riktigt förstå vad det är för moralkärring på förbundet som har beslutat detta. Ska Sverige åka hem från banketter och införa nolltolerans mot alkohol och visa vilket tråkigt land vi är? Är det rätt väg att gå? Man kan fortfarande bedriva en seriös verksamhet OCH låta nya elever bli nollade. Det är faktiskt inte en så traumatisk upplevelse”.

1. Bara för att det ALLTID har förekommit behöver det inte vara bra.
2. Varför det just skulle vara en moralKÄRRING och inte en moralMAN som anses ha tagit det felaktiga beslutet förstår jag inte, men det är en annan diskussion.
3. Varför betraktas man som tråkig om man åker hem från banketter eller tackar nej till ett glas alkohol? Ett glas eller supa sig redlöst full är dessutom en stor skillnad. Och man kan ha fantastiskt roligt även utan alkohol!
4. Är det rätt väg att gå att elever väljer bort möjligheten att gå på RIG bara p g a att man är rädd för nollningen? Ja, det har hänt.
5. Det räcker att det är kränkande för en person så är hela grejen inte okej.

—-

MEN!

Jag tror inte att detta är unikt för idrottsgymnasier i Sverige. Jag tror att detta förekommer i alla former av grupper och även mer spritt över åldrar även om det kanske är vanligast förekommande i gymnasieåldern. I det här fallet har alpinidrotten fått mycket skit, men det är inte idrotten som så som ska skämmas utan det är samhället i stort och människorna som styr.

Jag berättar om mina upplevelser från tiden på Eksjö Orienteringsgymnasium 2004. Jag vet att situationen har förändrats där. Jag är stolt över orienteringsförbundet som valt att förbjuda nollning.  Jag hoppas att förbudet och dessa historier kan hjälpa ungdomar som utsätts för kränkningar att våga säga ifrån och inse att det inte är okej. Jag vill bidra till att beslutet om att välja idrottsgymnasium eller inte ska handla om andra saker än om risken och rädslan att bli utsatt för nollning och andra kränkningar.

Inslaget kommer att sändas på TV Sporten ikväll.

Åtgärder

Information

5 responses

26 02 2013
Petra

Otroligt klokt och bra skrivet Lina! Du sätter fingret på kärnan – man vågar inget säga för man vill höra till, vara en del av, inte riskera att hamna utanför. Den känslan finns det ju så många bra sätt att ta till vara på, att det verkligen inte finns något anledning att använda förtryckande och kränkande riter. Hur många företag eller arbetsplatser skulle använda liknande som kick-off inför ett nytt arbetsår? Inte ett enda. Tack för att du delar din klokskap!

26 02 2013
Olle Forsberg

Helt rätt! Mår illa när jag tänker på hur många ungdomar som tvingats till den där sortens aktivitet och som inte haft modet att säga stopp. Själv har jag lyckats komma undan, och det är jag glad för.

27 02 2013
Sara

Bra skrivet! Det finns massor av aktiviteter som kan göras TILLSAMMANS, på ett för alla kul sätt, för att sammansvetsa en grupp.
Och nej, ingen är tråkig för att den tackar nej till alkohol eller går och lägger sig för att den är trött eller inte vill bli utsatt för kränkande aktiviteter. Alla har rätt att göra sitt val utan att bli bedömd utifrån den handlingen.

27 02 2013
amanda

Ja fyfan vad bra! Blir så ilsken över nollningen, fattar inte att någon kan förespråka det. På universiteten förekommer ju nollning men här är det bara KUL. Alkohol såklart men lika okej att säga nej och viktigt att alla ska kunna vara med (morsa, ung, rullstolsbunden, icke svensktalande). Nollegrupperna svetsas samman utan att tvingas göra sjuka grejer. Framförallt de sexistiska grejerna som förekom iallafall vad jag sett på Hallsbergs olgy tycker jag är helt vansinniga. Skulle aldrig aldrig aldrig velat ställa upp på det om jag hade gått där men som du skriver hade jag heller absolut inte vågat säga nej. Uschhh för tonåren på det sättet.

2 03 2013
Sverker Tirén

Bara att instämma i kommentarerna ovan: Inlägget är så väl formulerat och klokt att det borde spridas långväga.
Det anonyma citatet från orienterare.nu har ett enda värde: att det avslöjar en åtminstone vid datorn fortfarande existerande attityd – som kanske representerar en krympande skara av aningslösa och flabbiga cyniker. En sorts gruppmentalitet som kanske gror i anonym grumlighet?
Fortsätt skriv, och gör din röst hörd Lina Strand. Du behövs.

Kommentera

