Nya Zeeland – lived the dream

24 01 2013

Onsdag 23 januari

Sitter hemma hos mamma och pappa efter att ha blivit hämtad från flygplatsen. Efter att ha haft folk omkring mig konstant de senaste 3,5 veckorna så tyckte jag att det var tufft att komma hem till en helt tom lägenhet så därför blev det en sväng till Gråbo först (och bli bjuden på middag!)

Alltså. Hemma igen från Nya Zeeland.
Hur jag har haft det? Jag har haft det, kort och gott, hur bra som helst!

Jag har än en gång levt drömmen. Rest runt i ett av världens häftigaste länder. Tävlat världscup, tränat, äventyrat och skrattat tills jag gråtit med ett fantastiskt härligt gäng.

Jag kan inte skriva ner allt. Varje dag skulle bli som ett långt kapitel och allt skulle bli en tjock bok. Jag har typ 3 000 foton som är tagna av x antal olika kameror. Det är svårt att välja ut vilka jag ska visa och vad jag ska berätta. Det får bli ett axplock.

Tävlingarna

Första medeldistansen vet ni. Sprintarna gick kasst. Har sprungit för lite sprint och än en gång tänker jag för mycket och litar inte på min kapacitet. Underskattade terrängen ordentligt också. Lärdom mot framtiden. Prologen på tävling 3 gick bra första halvan, men sen tog värmen ut sin rätt och jag tappade fokus och gjorde dumma grejer som att hoppa över ett staket för mycket, springa för långt, tappa bort var jag var på kartan o s v. Det gav mig ett utgångsläge som nummer 19, 6 minuter bakom ledande Tove (de 12 första i prologen fick bonussekunder vilket gjorde att det blev ett större avstånd framåt i jaktstarten).

Jaktstarten gick bra. Det var fortfarande varmt. 37 grader. Hade laddat upp med att dränka mig själv i isvatten innan. Och självklart druckit mycket sedan prologen. Och dagarna innan. Gick ut bland ett koppel av löpare och det gick fort, men jag tog hela tiden rätt beslut. Blev dock lite stressad i början när jag fastnade i taggtråden på ett staket i 15 sekunder vilket är mycket på en jaktstart. Sedan vid nästa staketpassage i en brant utförsbacke tappade jag kartan, så fick klättra tillbaka några meter. Men kroppen var pigg och jag kunde springa mig upp en bra position i klungan och sedan dra på i högt tempo på ett bra vägval. Vi lyckades spränga fältet och hade hängt av en stor del. Judith, jag och finska Outi körde på, men småbommade 3:e och 4:e sista så de bakom nästan fick kontakt igen, men jag var fortfarande stark på slutet och kunde springa ifrån och komma i mål först av vår klunga som 9:a. Jag gick ikapp så mycket som i princip var möjligt. Kändes skönt att få till ett bra lopp som avslutning på den första världscupsvängen.

—-

Mellan tävlingarna

Vi hade ganska många dagar mellan sprinttävlingarna i Wellington till den avslutande världscupen i Hawkes Bay. Det var varmt. Otroligt varmt.  Vi fick många bra träningar. Dels rent ur träningssynpunkt, men också som förberedande för WC. Tack Duncan Morrison som hjälpte oss! Vi hann också  med en hel del annat utöver träningarna. Som att bada i havet, hoppa i vattenfall, springa i en labyrint, äta glass, shoppa shorts, spela bonk, äta jordgubbar. You name it. Vi hade också en heldag hos familjen Morrison där vi bjöds på grymt god mat och häng i deras pool. Helt fantastiskt dag i 35 gradig värme.

—-

Efter tävlingarna

Varför åka hem när man kan vara kvar? Det var 8 stycken utöver mig själv som tänkte likadant så vi fortsatte helt enkelt drömmen en vecka till genom att hyra husbilar på södra ön. Josefine, Jerker, Jonas och jag i en och Erik, Lilian, Tove, Gustav och Anette i den andra.

Planen var norrut och sedan sydväst. Genomförandet blev västerut och sedan nordöst. Tvärtom alltså, men det gjorde inget. Vi började med att springa på en av de häftigaste OL-kartorna någonsin vid Arthur’s Pass. Där körde vi keps-OL. Hur coolt som helst! Sedan fortsatte rutten via Greymouth och Westport förbi Pancake Cliffs. Flera nice träningspass och barbeques. Regnet upphörde lagom till att vi kom upp till Abel Tasman och här hade vi några riktigt fina dagar. Intervaller, beachhäng och 2h 36 minuters långpass (för mig och Jossan – drygt 4 timmar för några av de andra). Att hitta ett litet djurstråk genom skogen är inget bra val i djungeln på Nya Zeeland. Jossan och jag fick oss ett rätt fint äventyr, men fram kom vi till slut. Vi paddlade kajak och tittade på sälar. Vi sprang på Queen Charlotte Track och en annan fin track vid Nelson och så var vi ute och simmade med delfiner i Kaikoura. Där var vi några som blev ordentligt sjösjuka och det satt i ungefär 6 timmar efter den där färden… Men fick iallafall njuta tillräckligt mycket av en stor flock helt vilda delfiner som simmade runt mig där jag låg och snorklade och flöt i min våtdräkt. Hela alltet avslutades med snabba 4×4 och middag med glass på motellet i Christchurch. Vinkade hejdå till Jonas, Gustav och Anette i Auckland och sen gick flygresan hem väldigt bra. Sa hejdå till de andra i Amsterdam innan jag nu alltså kom hemhem igen till kylan och snön.

Ovan är alltså lite nämnt av alla platser vi besökt, men det går inte att beskriva genomförandet av allt vi gjort. Jag har rent ut sagt haft så jäkla kul under hela perioden och framförallt under senaste veckan har jag skrattat så jag gråtit flera gånger. Vettiga och ovettiga diskussioner (mest det senaste), sjuka skämt, härliga bad, mysiga varma kvällar. Riktigt skönt husbilshäng med andra ord!

TACK ALLA SOM GJORT RESAN SÅ SJUKT JÄVLA BRA!

And now check all the pictures… And I will definitely check them on regular basis!

1 2 3 4 5 6 7 8 SONY DSC 10 11 12 13 14 15 SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC 20 21 22 23 SONY DSC SONY DSC 25b SONY DSC SONY DSC 27b 28 SONY DSC SONY DSC 31 32 SONY DSC SONY DSC 35 36 37 38  39 SONY DSC SONY DSC SONY DSC SONY DSC 42

1. Shanghai. 2. Träningstävling norr om Auckland. 3. Träning vid Hot Water Beach. 4. Sambos vid Cathedral Cove. 5. Träning i Redwood forest i Rotorua. 6. Balansgång i Vulcanic Valley. 7. Luktar ruttna ägg i Wai-O-Tapo. 8. Dimmigt och varmt. 9. Vila. 10. I Tongariro Crossing. 11. Snart uppe. 12. Uppe! 13. Lugn eftermiddag vid Mana Beach inför WC#1. 14. Fullt fokus på lagmöte. 15. WC#1 7:a. 16. WC#2 sprint. Fail. 17. Gänget för träning mot WC#3. 18. Billan och jag i parstart. 19. Återhämtning hos Morrisons’. 20. Söker skugga efter sprintträning i 35grader+. 21. Långpass bland får. 22. Wille & Jonas hänger! 23. Terräng! 24. Photosession 1. 25. Photosession 2. 26. Köra bil ända fram till havet är nice. 27. Hoppa 7m högt vattenfall. 28. Amazing maze in maise. 29. Autografmöte med australiensare. 30. Efter WC#3 – 9:a. 31. Ringen! 32. Hissar världens bästa coach. 33. Vid pancake cliffs. 34. Träning över hängbro. 35. Photocaught. 36. Gunghopp med Gustav. 37. Världens godaste pizza med lax, sparris och aioli. 38. Långpass i Able Tasman. 39. Bästa Josefine och jag. 40. Smultronställe. 41. Tummen upp för Nya Zeeland. 42. Fight! 43. Lunch. 44. Fantastiska gänget! 45. Tortillamiddag vid tågstationen i Blenheim. 46. Innan jag blev sjösjuk på delfinsafarin.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

