Lucka 17: VM 2016

18 12 2012

Hade i förra veckan en träff med förbundskapten Håkan och frågan om vad min vision är för framtiden kom och självklart kittlar VM i Sverige 2016 lite extra.

Dock inte bara för att det är i Sverige utan för att det var där,  i trakterna kring Strömstad som jag fick några av mina första riktiga kickar i seniorsammanhang.

Jag var förstaårssenior. Hade verkligen hittat glädjen under vinterns träning och någon stark känsla att verkligen satsa växte fram. Jag gjorde några riktigt bra lopp på O-ringen i Eksjö och sen åkte jag och sprang sprint-SM i Strömstad där jag gjorde bra ifrån mig i finalen och lyckades bli 5:a, något som jag inte varit i närheten av ens i juniorsammanghang.

Några veckor senare var det SM, men första helgen var för omväxlings skull medel- och stafett i Oskarshamn. Jag satsade offensivt och flög fram på upploppet och blev 4:a på medeldistansen. Flög gjorde jag också under stafetten där jag plockade massor av placeringar och Jennie, Louise och jag blev 4:a, bara sekunder från silvret.

Helgen efter var det äntligen långdistans i skogarna utanför Strömstad. Back to Västkusten. Jag var jättetaggad och trots framgångarna helgen innan kunde jag hålla mig till rätt fokus och genomföra bra orienteringslopp. Jag varvade på bra placering och sedan minimerade jag misstagen på den sista slingan och det slutade med att jag vann min första seniormedalj och det ett silver, några minuter bakom Kajsa Nilsson. Det kändes bara så himla skönt och jag var så nöjd för att jag gjort precis det där som jag skulle göra.

I födelsedagspresent några månader senare fick jag just ett kort med mig själv på prispallen, men med en pil ritad upp till förstaplatsen. Kortet kom tillsammans med ett träningsbidrag. Och det är ju lite coolt att det lönade sig och att jag i år – 3 år senare tog klivet upp överst på pallen på långdistans-SM.

Så ja, det pirrar lite extra när någon pratar om skogarna utanför Strömstad. EN go känsla.

lina sprint sm kval lina sprint sm final 2 medelsm_på upploppet medelsm_i ledarsoffan2 medelsm_på podiet stafettsm_prisutdelning långsm_pallen lina silver sm

Samling bilder från SM 2009

Åtgärder

Information

Kommentera

