Lucka 12: Spontanträning

13 12 2012

Det togs ett initiativ på den långa vägen hem från SM. Utnyttja Facebook för ett nätverk att hitta träningssällskap: Spontanträning!

Där kan man skriva om man ska springa ett distanspass eller köra wetwest eller behöver sparring på intervaller – allt som ligger utanför klubbarnas ordinarie träningar. Och klubbtillhörighet spelar ingen roll!

Där skriver jag varje vecka för att det är så mycket roligare att springa de där 90-120 minuterspassen tillsammans med någon eller några än själv. Och nästan alltid får jag napp! Hur bra som helst! Tack för det!

Igår var det också ett möte på GOF om Göteborgs Elitorienteringsmiljö och dess framtid lett av förbundskapten Håkan Carlsson. Det var intressant även om jag inte hade möjlighet att vara med på hela.

Kom lite sent p g a att jag var på massage, men när jag promenerade den korta biten från parkeringen ner till GOF-stugan hör jag någon galning som skriker och jag tittar åt höger. Jaha, ytterligare ett gäng Army Fitness-deltagare som låter sig ledas av en militärisk man. Jag blir som vanligt väldigt upprörd av denna syn då min personliga åsikt är att det finns bättre saker att lägga tid och pengar på när det gäller träningsmetoder. Det tar x antal minuter för militären att rada upp sina 10 atleter på ett långt led med en armlängd mellan varje person. Vad ska hända nu? Jag väntar spänt. Han skriker uppmaningar och till slut händer det… De börjar… marschera. ”10 METER HÖÖÖÖÖÖGER!” Hjälp… Deltagarna följer vägen genom en 90gradig kurva och nästan halkar hela bunten för att de inte har rätt material. Oj då.

Intervaller på en militär-hinderbana i all ära – det är stentuff träning, och att ha någon tränare som hejar på och peppar med positiva ord som gör att man kämpar ännu lite till – ja, tack, men detta… Marschera i 6 minusgrader med en macho-mansfigur som skriker så iallafall jag blir rädd… Nej tack. Okej, jag har aldrig provat, så jag väljer nu att döma utan att egentligen veta, men den risken kan jag ta, för jag vet hur mycket gott för själen det är att snöra på sig dojorna och ut och springa ett varv runt Västra Långvattnet i snö. Det ger kondition och styrka och en jävla njutning. På fötterna har jag ju såklart dubbade dojor, typ Icebug, som gör att jag kan fokusera på rätt saker. AF-deltagarna lär inte ens veta om att möjligheten finns, eller? Den är helt gratis också (bortsett från skorna då).

jonas

Jonas vet vad som gäller. Han är stark och snabb.
Och bjuder dessutom på en fin D20-glipa! 😉 

Åtgärder

Information

Kommentera

