Lucka 11: Grus-8:an

11 12 2012

Har man bott eller om man bor i Göteborg och tränar så vet man vad grus-8:an är.

8km (7,89 eller nåt sånt) bred grusväg i Skatås. Det är här rullskidåkarna åker (ja, vi åker rullskidor på grus i Göteborg) och löparna springer. Varv på varv på varv. Ingen tröttnar. Det är också den sträckan som plogas och grusas allra först när det blir snö. Till alla skidåkares stora förtret.

I GMOK kör vi löptest runt grus8an 2-3 gånger varje vinter. Idag var en sån dag. Dock inte de bästa förutsättningarna. -6 grader och snö, om än så väl grusat. Är som jag bör också inne i en tuff träningsperiod (citerat Robert Kronberg) så jag har haft lite smått ångest hela dagen eftersom jag varje gång jag sprungit grus8:an persat eller varit väldigt nära pers.

Fick order från Tant att öppna lugnare för att inte dra på mig fööör mycket skit som ska sitta i resten av veckan sen. Dock öppnade jag nog lite väl lugnt, för efter passage av båda backarna kände jag mig löjligt fräsch. Försökte rulla på och öka, men tempot skruvades nog inte upp så mycket ändå, och benen kändes fortsatt fräscha. Helt plötsligt var det bara 1,5km kvar och det mesta nedförsbacke. Rullade på och sprang över mållinjen utan att behöva slänga mig ner på marken. Utan att behöva pusta nåt nämnvärt. Ca 1:50 ifrån pers. Ajdå, det var ju inte så bra. Hade nog hoppats och tänkt en minut snabbare iallafall, men inte denna gången.

Joggade ner och fortsatte att känna mig fräsch. Tog ett långt bastubad tillsammans med Bodil och snackade Nya Zeeland. Oavsett hur snabb jag var idag så fick jag ett bra tröskelpass och en positiv känsla i kroppen av att vinterträningen rullar på bra. Det är det viktigaste just nu.

8an

Senaste grus-8:antestet i mars 2012

Åtgärder

Information

Kommentera

