Lucka 5: På gymmet

5 12 2012

Spenderade förmiddagen på Sportlife i Partille. Maxstyrka och intervaller stod på programmet.

Jag är förövrigt väldigt ovan vid gymmiljön. Har knappt ”gått på gym” i hela mitt liv. Härjat lite på löpband i samband med typ Tanzaniaresa o s v, men inte heller det är speciellt mycket. Så en Lina Strand i en stor sal, med spegelväggar, vikter, maskiner och hantlar är som att stoppa en pingvin i ett stall.

Men vem har sagt att en pingvin inte får vara i stallet? Just det. Så därför går jag på gym. Jag kan lära mig!

Var med på en styrkegenomgång med Harri Viinamäki för några veckor sedan och fick lära mig lite mer om maxstyrka (knäböj och frivändningar) och planen är att få in tekniken och smått smyga in det i min träning. En ny kul träningsutmaning! Tekniken måste sätta sig hyfsat och jag måste vänja musklerna innan jag kan utmana mig själv på riktigt med tyngd, men det känns ganska mycket redan nu kan jag säga.

Jag höll dock ganska låg profil. I mitt hörn. Längst in i gymmet. Med en skivstång som såg jättetöntig ut då den endast hade de minsta vikterna jag kunde hitta på den.

Människor på gym är ju ett ämne som det pratas om titt som tätt eftersom det samlar rätt många olika typer av personer. Idag hade vi 55+-gubbgänget som går mellan de stora tunga hantlarna och nån maskin där de kan dra riktigt tunga vikter med biceps. Vi har solarie-tanten 50 år i fit rosa linne och permanentat hår som inte räds att hetsa hantel-männen. Hantelmännen som dessutom avslutar sina workouts med after-training och öl. Vi har mannen som blivit pappa för andra gången nyligen och insett att han lagt på sig en hel del sedan första barnet kom och tänker att ”jag måste nog jobba bort några kilon” (men som efter jul kommer sluta på 5 kilo plus iallafall). Vi har fitness-bruden som värmer upp på crosstrainer klädd i linne och oversizad tröja som noggrannt valts ut framför spegeln där hon också lagt ner mycket tid på att sätta upp sitt blonda långa hår i en perfekt lite sned tofs (OBS! Otroligt viktigt att tofsen inte sitter rakt bak på huvudet utan lite snett åt höger eller vänster) högt upp på huvudet. Hon går sedan och ställer sig vid en maskin och kör några upprepningar som nog kan tänkas vara lite utmanande, men i det stora hela så, njae. Kunde vart mer effektivt. Glömde jag säga att hon har en ipod i ett snyggt fodral på armen? Sedan över till de två killarna varav den ena jobbar brun utan sol och boxarlinne för att visa upp sina muskler. Han jobbar enbart muskler för utseende. Med sig har han sin fotbollspelande kompis som är tämligen ny i gymmiljön och inte vet vad han ska göra (han har ju inte sina lagkompisar eller sin tränare med sig) men som vill träna och få likadana muskler som polaren som antagligen får mer tjejer än honom själv. (Förresten, kan man ens träna i mjukisbyxor?!) Vi får inte heller glömma lattemorsorna, varav den ena kör på crosstrainer i snäppet under maklig takt och den andra promenerar på löpband i en hastighet av 4,1km/h. (Kan man gå så långsamt?).  De går och snicksnackar om deras barn och om lucia och om julen och alla andra världsliga ting. Och så slutligen har vi uthållighetsidrottaren, som står där, intryckt i sitt lilla hörn, med en skivstång som hantelgubbarna lyfter med lillfingret och som har så otroligt svårt att stå stilla och göra ingenting under tiden hon ska vila mellan varje upprepning med benböjen eller frivändningen. Hon börjar instinktivt göra tåhävningar, men inser att det kanske var vila som gällde? Ja, då kom iallafall fingret fram och tryckte på stopp på klockan. Vila är ju ingen träningstid.

Den där sista. Det var jag.

Kan dock avsluta med att säga att även jag fick visa upp mina kvalitéer på gymmet. Efter maxstyrkan var det dags för intervaller på löbbandet. 12-10-8-4-2 med 2min vila. Avslutade i 3:20-fart bara för att förnedra småbarnspappan jämte mig. Det var gôtt. Och någon kanske undrade vad som hände med 6:an? Jo, svaret är att 6 håller man inte på med på gymmet. Det gör man nånannanstans.

gym

Åtgärder

Information

2 responses

6 12 2012
Andrew

Ha, ha. Kul och trevligt skrivet. Mycket igenkännings humor. Känner igen mig i honom jämte dig. Ser fram emot nästa lucka

10 12 2012
Bodil

Pingvin i stallet 🙂 hihi. Frågan är dock vilka djur de andra är? Inte hästar i alla fall….

Kommentera

