En dag med ungdomar!

18 11 2012

På Göteborg O-meeting i augusti (ett samarrangemang mellan GMOK och Frölunda OL) vann placering 1-5 i HD12/14/16 en orienteringsdag med landslagslöpare – Idag var den dagen!

På förmiddagen var det träning med stort fokus på orienteringstekniken. 3 moment: kompass, linje och huvudattraktionen, uppföljningen! Alla individer, som dessutom var utrustade med GPS-klocka, fick en uppföljning med någon av GMOKs duktiga löpare. Efteråt gavs direkt feedback. Jag fick äran att följa upp 3 grymma D16-tjejer som verkligen imponerade på mig. Kul! Det som också är häftigt är att det ju alltid finns utvecklingspotential och små tips att ge.

Efter lunch höll jag ett föredrag om vad som egentligen är viktigt. Måste jag vinna alla tävlingar jag springer nu för att komma i landslaget? Måste jag ha målet att komma topp 3 på O-ringen eller kan jag ta det lite lugnt? Vad fokuserar jag på och var lägger jag krutet? Är det på att vara besviken över en missad kontroll eller vara nöjd och stolt över att jag för första gången faktiskt lyckades gå riktigt bra kompass (14 av 15 kontroller)? Det är okej att åka på en tävling med huvudfokus att träffa kompisar snarare än att gå in stenhårt för att försöka vinna tävlingen. Det viktigaste är att ha kul och att viljan, drömmen och målet växer fram ur sig själv utan att en förälder, klubbledare eller någon annan berättar för mig vad jag ”borde” vilja, drömma om och ha som mål. Kommer drömmen om att bli bäst i världen inifrån hjärtat – ja, då är det bara att köra!

Efter mig tog Johan Runesson vid och berättade om hur han orienterar med lite koppling till hur han gjorde och tänkte som ungdom och hur han hela tiden har lärt sig och samlat på sig erfarenheter till där han är idag.

Därefter var det dags för analys av förmiddagens träning. Detta gjordes dels på gammalt hederligt vis, men också med hjälp av GPS-spåren som spelades upp i Opath.

Vi avslutade dagen med en kort och intensiv sprintstafett på skala 1:3000 bland klubbstugorna. En avdramatiserad träning, med hög fart, fighting och mycket skratt!

Det har vart en väldigt rolig dag och det är häftigt att nästan 100% av alla pristagare faktiskt kom och deltog på dagen. Det var ungdomar från Halden, Eskilstuna, Jönköping, Halmstad och Göteborg med omnejd. Hoppas att ni fick med er det ni förväntade er och kanske lite till!

—-

Hör av dig om du är intresserad av att jag ska föreläsa/vara med och fixa träning för din klubb/grupp orienterare. E-mail: linastrand88@gmail.com

Ps: Checka in ICEBUG WINTER RUN (Göteborg)! – Årets coolaste löparfest! 😉

 

Åtgärder

Information

Kommentera

