25-manna, 2:a: SUCCÉ!

8 10 2012

Vilken helg! Vilka strålande insatser! Vilken känsla det är att springa i mål med 24 lagkompisar och jubla och bara vara sådär nöjd. Den varma känslan sprider sig i kroppen…

GMOK åkte upp med 4 lag + coacher och hejarklack till årets 25-manna. 4 lag var målet och 4 lag klarade vi. Nytt rekord! Vi hade höga mål för lag1 då vi visste vår kapacitet och allt gick enligt planen. Vi lyckades bli ohotad 2:a efter suveräna Haldens SK vilket också innebär bästa svenska lag! Lite senare springer andralaget in som bästa andralag efter att ha legat högt uppe under hela tävlingen.

Under hela tävlingen har det hejats och peppats av alla klubbmedlemmar och det kändes härligt att avsluta dagen med att heja in Andras och Mimmi som sprang på slutet. Klubbkänslan och gemenskapen lyser igenom. Den skrider över alla åldersgränser!

Jag fick, som jag skrev i det förra inlägget, äran att smaka den första biten på detta som kom att smaka så himla gott. Det var första gången jag sprang en förstasträcka på väldigt många år och har aldrig gjort det i så här stora sammanhang. Det gav absolut mersmak och jag känner att detta var en väldigt viktig erfarenhet för framtida mästerskapsstafetter. Jag vill bredda mitt register så att jag kan anta vilken utmaning som helst!

Loppet blev väldigt speciellt då jag hade som taktik att snabbt komma upp i tätgruppen, men vara lite avvaktande och inte gå upp och ta initiativ direkt som jag gärna gör annars. Det sket sig direkt. Efter 2 minuters löpning var jag helt solo på mitt högerrunt-vägval till min förstakontroll (den korta varianten). Hade visst lyckats rycka med 15 sek redan vid K1 (på min gaffel). Sprang ut, korsade järnvägen, såg hur den andra gaffeln fortsatte, men jag skulle in på en annan väg. Så första 10 min sprang jag helt solo! Inför radion kom andra gaffeln och jag kunde haka på den klungan och sakta jobba mig uppåt mot den absoluta täten. Anni-Maija Fincke för TP drog i ett stadigt högt tempo. Jag tog några egna stråk här och var för att minska avståndet och på slutet var jag nästan uppe i rygg tillsammans med 2 andra lag. Sedan hade jag än en gång egen gaffel på näst sista och tappade några sekunder till, men kunde springa i mål och växla som 3:a, 17 sekunder efter. Nöjd och glad efter ett stabilt genomfört lopp och jag blev verkligen sugen på att springa fler förstasträckor för att slipa på min taktik.

25-manna är en väldigt häftig tävling som verkligen lyfter fram de klubbar som vågar satsa brett och inte bara på toppelit. Det blev en väldigt spännande fight rakt igenom och en favorit är verkligen str 23 där vår Hasse Melin fick se sig jagad av Haldens Hausken, blev passerad men bet i och lyckades hålla henne inom synhåll hela vägen. Eller D14-15-tjejerna på sträcka 4 som sprang superbra och växlade som 2:a. Hur coolt som helst! De kan springa den sträckan i 3 resp. 4 år till!

Tack alla klubbkompisar som gjorde helgen så himla bra!

        

Foton: Göran Johansson, Lars Rönnols och gmok.se

—-

På söndagen sprang jag 25-mannakorten som jag har vunnit många gånger. Denna gång spände jag bågen från start och sprang fort, men efter några kontroller också väldigt fel. Nästan 4 min i bomtid är alldeles för mycket, men så är det när kroppen är lite sliten och jag får kämpa för mycket för att springa fort och glömma bort orienteringen. Blev ändå 4:a, 1 minut bakom vinnande Bodil Holmström.

Nu blir det VILA!

Åtgärder

Information

Kommentera

