SM-GULD!

17 09 2012

För tre år sedan skrällde jag med ett silver i skogarna utanför Strömstad. Nu var det igen dags för en långdistans i riktigt tuff och utmanande terräng. Denna gång blev det GULD! Helt fantastiskt!

Guld, guld, guld, guld! Smakar hallon!

Kvalet i lördags var mycket stabilt. Orienteringen fick verkligen styra. Gjorde endast småmisstag och vann mitt kval en dryg minut före Emma Johansson. Det gav mig en startposition bland de tre sista i gårdagens final.

Jag börjar dock med att göra ett parallellfel redan till den första kontrollen, tappar 50 sekunder och ligger sist! Får upp bra tempo och bestämmer mig för ett vänstervägval till K2 vilket är vinnande. Tar ledningen vid kontroll 3 där jag genomför bra orientering i det mycket tekniskt svåra området. Gör sedan två sämre sträckor i det väldigt steniga området där jag börjar bli väldigt trött och hamnar helt plötsligt lite på efterkälken, fortsatt på medaljplats men vid K10, efter den andra långsträckan där jag gör en liten bom, så är jag drygt 2 minuter efter. MEN, till K11, en liten ursvår sänka, ca 250m ifrån K10 är jag helt plötsligt i ledningen med 2,5 minut. Det slutar i seger med ofattbara 2:43 före Eva Jurenikova och Josefine Engström blir 3:a. Kom ifatt Josefine efter halva banan och därefter har vi sett varandra. Jag har fått göra otaliga långdistanser helt solo, vilket jag ofta gillar, men i vissa kontrolltagningar är det såklart skönt att ha ett extra par ögon i närheten som ger en extra säkerhet om att kontrollen verkligen bör sitta där om man bara fortsätter några meter fram.

Mitt lopp innehöll en del bomtid, men i den här typen av terräng är det verkligen svårt att göra ett perfekt tekniskt lopp. Det är otroligt svårframkomligt med all sten och alla detaljer. Jag är verkligen stolt över min prestation och att jag klarade av att hålla ihop det hela vägen in till mål!  Vilket perfekt avstamp mot satsningen mot VM långdistans nästa år!

Och såklart också jäkligt gött med ett GMOK-silver i H21 av Rune!

Resultat.
GPS-tracking.

Foto: GD.se

Åtgärder

Information

3 responses

17 09 2012
maria m

gött mos!

17 09 2012
sofia

Grattis! VM 2013 ska bli kul.

17 09 2012
Johan

Grattís!! 🙂

Kommentera

