12:a på Venla!

18 06 2012

En och en halv vecka före Venla började jag känna mig lite tjock i halsen och snuvig. Kändes tufft, med tanke på att jag hade velat få in några fler dagar med hård träning innan Finlandavresa. 

Men kroppen är duktig på att säga ifrån när den behöver återhämta sig och kanske var jag fortfarande sliten efter alla intryck under vårsäsongen. Fick en lugn start på veckan med två vilodagar och fotbolls-EM på TV. Åkte i torsdags till Finland och bestämde mig nu för att vara frisk även om det inte riktigt släppt i näsan, men när det inte känns konstigt under träning och inte blir något som helst sämre så är det lika bra att köra.

Fick två fina pass tillsammans med resten av klubbkompisarna i Venla-relevant terräng även om nog träningsterrängen var snäppet med tekniskt utmanande än tävlingsterrängen såhär med facit i hand. Iallafall en terrängtyp som jag gillar. Kroppen kändes helt okej, jag var riktigt sugen på att äntligen få ta ut mig och orientera fort igen.

Jennie började stabilt på första och gjorde ett bra tekniskt lopp, även om hon fightades med en kropp som inte riktigt ville vara med fullt i matchen. Vi växlar som 47:a, 3:17 efter täten, men 2min efter förstaklungan. Anna plockar sedan 37 placeringar upp till 10:e plats, och är i ledningen av en stor klunga, men med en bit fram till 9:elag. Judith börjar bra, men gör tyvärr en stor bom och tappar tid, men avslutar bra, så hon håller placeringen – 10:a, men med 2min fram till 9:elag.

Jag sticker ut stegen före Tisaren, men blir passerad av Niggli till startpunkten. Jag springer sedan solo större delen av loppet. Springer bra fram till 4:e kontrollen, men börjar tappa lite i de branta stigningarna och får inte riktigt den offensiviteten i orienteringen som jag vill ha. Kommer liksom in i ett tempo utan speed och power, men där orienteringen ändå rullar på helt okej. Tappar tid på några längre sträckor där jag härjar lite för mycket i grönt samt fastnar bakom alla finska tanter som vägrar flytta på sig. Nästa gång ska jag lära mig vad  ”Ur vägen” heter på finska. Gör en liten bom före passering av ängarna och där passerar Minna Kauppi och Halden 2 kommer ifatt. Får upp lite bättre speed på slutet och har stenkoll till sista kontrollen, och det blir ingen riktig spurt mot Halden och jag kan ta i mål laget som 12:a. Tappade två placeringar, men jag får vara lite ödmjuk mot mig själv eftersom de två som passerade mig heter Simone Niggli och Minna Kauppi. 12:a är klubbrekord efter 15:eplatsen förra året. Jag känner att jag kunde springa och njuta utan att känna någon press på något som jag måste göra och det är viktigt att få in den känslan nu när det börjar vankas världscuper och VM…

Vårt unga lag har befäst oss i en position kring 10:eplatsen, men vi har mycket mer att ge och det känns härligt. Andralaget kämpade på bra med Emmas fina förstasträcka som flaggan i toppen. Stort grattis också till SAIK-tjejerna som genomför Venla på ett superbt sätt!

Resultat Venla 2012
GPS från sträcka 4 

—-

Nu är jag äntligen på plats i Schweiz igen. Hade en lugn gårdag med BBQ i solen. Idag blir det träning igen och börja skapa lite rutiner. Dock blir det miljöombyte redan på onsdag igen då vi i svenska laget ska samlas i St Gallen för att springa världscup under midsommarhelgen.

Åtgärder

Information

One response

18 06 2012
maria m

go go go at st gallen! ser att du luskat bland venla-bilderna oxå? jennies start:http://jukola2012.kuvat.fi/kuvat/Venlojen+viesti+-+Venla+Relay/VenlaRelay_from_www.dmitrymur.tk/DSC_0087.JPG . feta på i schweiz så hörs vi! glad misdommar från gbg (dock utan sommarväder..)

Kommentera

