Silva League total 4:a

28 05 2012

Det är med glädje och med lättnad som jag summerar vårsäsongen 2012. EM-bronset är absolut det största, men Silva League har gjort att jag verkligen etablerat mig i den internationellt starta svenska toppen.

Det började i Göteborg med en halvdan långdistans, men med en riktigt bra medeldistans där jag blev bästa svenska. Det tog vid i Vallentuna där jag hade pigga ben, gjorde lite för många småmisstag, men genomförde bitar av lopp som verkligen gav mersmak. På sprinten i Linköping överraskade jag mig själv med att bli 2:a. Inför sista helgen låg jag totalt på en tredje plats, 1:36 efter Ryabkina.

Efter EM har jag känt mig otroligt sliten. Tror inte jag insåg hur sliten jag faktiskt var förrän på torsdagen och då var det inte lång tid kvar till att jag skulle återhämta mig. Med facit i hand skulle det ha blivit ännu mindre träning efter EM, men när man gör något för första gången är det liksom svårt att veta!

Jag startade i medeldistansen och kände att jag hade noll med fart i benen och från andra kontrollen var det tufft och svårsprunget i den steniga och småkuperade terrängen. Kom lite snett till både K3 och K4, men fortsätter kämpa. Tankar kommer att det här går alldeles för långsamt, det kommer inte bli någon topplacering idag, men jag slår undan de tankarna direkt och tänker att ”bara jag orienterar rätt…”. Dock gjorde jag inte det ändå. Tyckte det var svårt med de stora vegetationsskiftningarna och greppade inte riktigt när de ritade hygge och när det bara var vit skog. Tappade lite tid på ett par sträckor p g a detta. Är otroligt trött över sista höjden in mot varvningen, men blir förvånad och lättad att jag varvar som 2:a. Håller i placeringen, men tappar lite tid efter bom på näst sista, men till slut är det bara Tove som gör ett bättre lopp och jag slutar på 3:e plats. 1:45 efter Billan, 1:44 efter Tove, men före Ryabkina. I totalen är jag nu 4:a, fortfarande 1:36 efter Billan. Tove bara 12 sek före.

Hela kvällen var jag riktigt trött, men kände att jag har inget att förlora på jaktstarten dagen efter och planen var att göra ett bra tekniskt lopp och isåfall orientera ikapp och ev förbi någon av de framför.

Kände direkt från start att det skulle bli tungt, men som dagen innan var det bara att kämpa på. Såg Tove framför mig, men förmådde inte gå ikapp utan tappade snarare lite så fort det blev lite mer fysiskt. Vi kom ifrån varandra till K5, och jag är inte nöjd med vägvalet, men hela loppet igenom kändes det som om huvudet låg efter i besluten och det straffade sig. Såg dock Tove igen till K6, men än en gång förmår jag inte gå ikapp. Tappar synen av henne och bommar 7:an en hel del. Efter det försöker jag bara få benen att fortsätta springa. Bommar också näst sista, men kan ändå springa i mål som ohotad 4:a.

Jag gjorde verkligen mitt bästa denna dagen och jag var helt enkelt för sliten för att springa snabbare och också för att ta bättre beslut tekniskt. Jag är otroligt nöjd med hela min vårsäsong och på alla deltävlingar av Silva League som slutade med placeringsraden: 5-2-3-4-2-3 och totalt 4:a. Ingen seger, men den kommer. Lägstanivån har höjts otroligt mycket och det känns som ett bra ställe att börja på för att jag ska etablera mig i världstoppen.

Åtgärder

Information

Kommentera

