EM slutade i brons-lycka!

21 05 2012

På det stora hela har EM på hemmaplan i Dalarna, Sverige varit helt fantastiskt! Att det skulle sluta med en medalj runt halsen hade jag inte vågat hoppats på…

I onsdags för 12 dagar sedan åkte vi upp och dagen efter var hela laget samlade i Orsa Grönlitt. 23 aktiva tillsammans med våra ledare inledde veckan med sång! I’m walking on sunshine, whoooaah! Där lärde vi oss att hitta magstödet som vi kom att använda flitigt under påhejningar av varandra när det började dra ihop sig för finaler…

Dock var det fortfarande långt kvar till tävlingarna drog igång och vi spenderade tid på träningskartor, i soffan, vid pysselbordet för att tälja och måla dalahästar, med sällskapsspel, i jacuzzin eller vad det nu var. Limbygården hade enorma kvalitéer! På söndagkvällen blev det en rejäl kickoff när ledarna showade med dans och på måndag morgon var det dags.

Kval, medeldistans som gick bra om än lite nervöst. Samma sak med långkvalet, men kände att jag hade lite bättre driv utan att ta i lika mycket som under medelkvalet. En vilodag och sedan på torsdag eftermiddag stod jag på startlinjen i mitt livs första mästerskapsfinal. Men det slutade i en av mina värsta upplevelser någonsin. Illamående, huvudvärk, magont, mjölksyra upp över öronen… Men jag kämpade mig i mål, slutade 26:a och var oerhört besviken. Inte på prestationen i sig utan mest över chocken att ”ska det verkligen vara såhär?”. Blev också livrädd när jag tänkte på långdistansfinalen dagen efter.

Dock vände det och efter peppningar från många olika håll så kunde jag stå på startlinjen på långdistansen och känna mig fullkomligt redo. Planen var offensivitet. Lite misstag inledningsvis, men fick upp bra fart som slutligen räckte till en 8:eplats. 8:a på EM. 8:a i världen. Det är häftigt.

Denna dag flyttade vi från Grönklitt ner till Borlänge och stafettlagen presenterades. Andrasträckan i lag 2, som ju sedan blev i lag 1 efter Helenas brutala otur att slå i låret på medelfinalen.

På lördagen var det vilodag från tävlande och Gustav, Tove och jag åkte och lurade runt lite i Model Event-området för stafetten för att hitta lite känsla för söndagen. Känslan infann sig sedan på riktigt under lördageftermiddagen då vi hejade på vårt fantastiska sprintlag. Tre medaljer, guld till Jonas, alla 6 killar inom de första 14 platserna, Lenas silver. Publiken var helt magiskt. Vi som stod vid sidan den här dagen darrade och ryste – imorgon är det vår tur.

—-

Söndag morgon. En jogg på gatorna i Borlänge. Offensivitet är ledordet idag, Lina. Nu jävlar ska du springer skiten ur dig och också springa klockren orientering som du vet att du kan.

Det blev några timmar i karantän innan start för att inte kunna se på storbildsskärmen där de visade bilder från skogen. Istället fick vi lyssna på speakern och heja på killarna så gott vi kunde. Och wow vilken stämning. Vilken stafett. Jonas, Fredrik och Anders blir 2:a och än en gång går rysningar genom kroppen. Snart, snart, snart är det vår tur…

Annika startar och inleder bra. Missar lite på ett vägval, men stark som hon är fightas hon tillbaka upp i tätklungan. Detta händer någon gång till, men vid växling är hon bara knappa 10 sekunder efter Danmark som vinner startsträckan. Nu är det verkligen min tur.

Det var inga problem att öppna offensivt när jag gick ut strax efter Simone. Inga problem att följa i inledningen, men vi hade väldigt olika kontroller redan till 1:a där vi skiljs åt och hon rycker åt sig ledningen som hon utökar in i mål. Jag hamnar i en klunga med Rysslands 2 lag, Finland, Schweiz lag 2 och Danmark. Vi springer lite olika vägval, men är ihop vid K3. Sedan har vi olika gafflingar, jag får några egna stråk, men inga jag vinner någon tid på. Ryssland 2 bommar bort sig och Ryssland 1, Danmark och jag har samma gaffel och hamnar lite före Finland och Schweiz 2. Upp mot hygget där jag tar initiativet och stämplar vid 9:an som 2:a, drygt 1,5 minut bakom Simone och Schweiz 1. Får lite fel utgång när jag dricker och först är det 3-gafflat där Ryssland, Danmark och jag har varsin, men sedan går alla de andra lagen inkl Schweiz båda lag till den lite närmare och lättare 11:an, medan jag har en egen. Tappar således lite tid på Ryssland, Finland och Danmark, och Schweiz 2 tar in lite tid på mig. Jag inser dock att den måste varit lite längre och tänker att det är bra att Tove slipper den. Har under det här partiet ett ganska kraftigt håll i bröstet, men biter i och det försvinner när jag närmar mig hoppbacken. Har lyckats knapra in lite på Danmark, men Ryssland och Finland ligger lite före. Kämpar hela vägen och springer ner mot bocken, varvningskontrollen och möts av ett fantastiskt jubel. Helt sjukt! Det var verkligen HELT sjukt! Vilken kick jag fick! Fortsatte i rasande tempo nedför sluttningen och tar ifatt på Danmark, men väljer att runda staketet när hon går över och kommer därför inte förbi förrän på upploppet. Växlar ut Tove som 4:a, 1:54 bakom Schweiz 1, men 21 sekunder från bronsplats.

Efter målgång blir det intervjuer i direktsänd TV, radio och tidningar. Wow! Hann inte reflektera så mycket över mitt eget lopp. Direkt lite besviken att jag inte kunde täppa till luckan fram till Finland och Ryssland, men jag får skylla lite på oturen att vara ensam på min gaffel när alla andra hade den andra. Lyckades i vartfall plocka en placering och ge Tove ett bra utgångsläge.

Och Tove sen… Hon sprang riktigt bra, hade flyt med gafflingarna och cool som hon är närmade hon sig de två storheterna Kauppi och Ryabkina framför sig, men det går inte att begära av någon att man ska gå ifatt dem. Kanske man kan göra det av en Simone Niggli och av Tove Alexandersson om några år. Men inte denna gången. Dock passerar hon Schweiz och lämnar Danmark bakom sig och Annika och jag får möta henne uppe på bron med bronset i hamn. Riktigt mäktig känsla att springa i mål på upploppet, med ett lag, ett lag som står på sidan och skriker och hela publiken som jublar. Hopp över mållinjen och wow, vad coolt! Brons på EM-stafetten!

Efter målgång blev det fler intervjuer, prisutdelningar och fotograferingar. Snabbt till duschen för att svira om till bankettstassen och sedan till Scandic Falun där vi hade avslutning med svensklaget. Vidare till banketten där vi åt god mat, minglade med kompisar i andra landslag, dansade till rock-klassiker, myste framför Schweizarnas fina brasa som sedan abrupt släcktes av arrangören lagom till grillkorven skulle serveras. Här dog även hela banketten då arrangören glömt att stå för egen musik när det inhyrda bandet var färdigspelade. Istället åkte vi tillbaka till Borlänge, satte oss i foajen och reflekterade lite över veckan och annat som dyker upp i huvudet kring midnatt.

I morse tog vi flyget hem till Göteborg, möttes av sommarvärmen och när dörren stängdes bakom mig och jag var hemma igen i lägenheten var det… tyst… Jag har nu tittat igenom hela TV-sändningen från stafetten, upplevt känslorna igen och känner att jag inte riktigt vet var jag ska ta vägen. Allt är ju precis som vanligt? Konstigt.

EM-veckan har i alla fall varit helt fantastiskt och under den här perioden har det växt fram en sån himla go känsla i truppen som jag tror är svårslagen. Ledare och aktiva tillsammans har fungerat otroligt bra och jag längtar redan till nästa gång jag får vara del av det här gänget. Vilka upplevelser och erfarenheter! Och en EM-medalj…

Foto: SOFT

Åtgärder

Information

3 responses

21 05 2012
amanda

du är så otroligt duktig! vilka tv-framträdanden ni bjuder på, så himla kul att följa allting i direktsändning, att ni tar medaljer och är så grymma innebär ju att svt kommer fortsätta satsa på orientering som tv-sport vilket är BRAAAAAAAAAAA!!! lina du är grym, jag är din största idol tänkte jag skriva men tvärtom, du är min och jag är ditt fan. MASSA KRAMAR!

21 05 2012
Stefan Millegård

Stort grattis till medalj och fina insatser på EM Lina. Dina resultat på lången och stafetten borde räcka ända till Schweiz i sommar!
Träna på och ha det bra! Stefan Millegård

22 05 2012
Andras

Grattis Lina! Väldigt bra jobbat. 😉
Hälsningar från Ungern

Kommentera

