EM medel kval – 4:a

14 05 2012

Äntligen är EM igång!

Idag har jag sprungit mitt första mästerskapslopp som senior. Hökberg. EM i Dalarna. Medeldistans. Kval. Och det gick ju bra! Råkade faktiskt leda loppet de 4 första kontrollerna efter en mycket stabil start. Sträckte ut bra i den otroligt fina terrängen med höjder som är större i verkligheten än vad man kan tro av kartan. Gjorde sedan några småmisstag där jag inte hade stenkoll på kontrollplaceringen och tappade lite tid, men springer i mål som 4:a. Hausken vinner, före Niggli och min brödbakande landslagskompanjon Eliasson var 3:a. Tiden var dessutom bra jämfört med andra heat så det känns mycket bra inför resten av veckan.

Känslan under loppet var dock ganska trötta ben och lite spända axlar. Den fysiska känslan beror nog mestadels på den mentala anspänningen det faktiskt är att starta i EM för första gången. Jag har nu på eftermiddagen spenderat en halvtimma hos Petra med massage för baksidorna och axel- och nackpartiet. Väldigt värdefullt!

Dessutom gick alla svenskar vidare till final! Hur bra som helst!

Imorgon är det dags för lång kval. Inte så långt dock, som en förlängd medeldistans fast med lite färre kontroller. Det passar mig. Now we’re on!

Åtgärder

Information

Kommentera

