Silva League #3 och #4

30 04 2012

I helgen sprang jag den tredje och fjärde deltävlingen i Silva League. Ytterligare en långdistans och en medeldistans. Och för att göra det enkelt så placerade jag mig som 3:a på den 3:e och 4:a på den 4:e.

Långdistansen flöt i det stora hela på mycket bra. Jag kände mig pigg i kroppen och hade bra tryck på benen ända in i mål. Det är enkelt att ge sig ut på varje sträcka eftersom det bara gällde att hitta bästa stråken så nära strecket som möjligt, men det svåra är att genomföra sträckan perfekt. Det blev många snabba stopp med riktningskollar och ibland korrigeringar för att hela tiden kunna hålla så hög fart som möjligt. Jag gjorde några småmissar här och där. Ett par i början och sedan några på andra varvet där jag inte riktigt lyckades behålla den höga koncentration jag hade första varvet. Kom ifatt löpare och kände mig pigg, men körde på lite för hårt i löpningen och bommade några kontroller. Resultatet blir sedan en fin 3:e plats, 3:16 efter Helena.

Resultat lördag
GPS lördag 

Eftersom det var eftermiddagsstart så blev resten av dagen ganska kort, men slarvade lite med energiintaget. Konstigt att en wok-buffé och sedan Scandic frukostbuffé inte kan vara tillräckligt, men i vilket fall som helst så var jag väldigt hungrig innan start. Dock så tog en hunger över en annan, hungern att få springa medeldistans!

Hade bestämt mig för att verkligen ta det lite cool i början och få de första kontrollerna och det fungerar till 1:an. Till 2:an springer jag riktigt offensivt i början, men saktar ner när jag kommer in i det gröna och tycker mig ha koll. Vet att jag är lite för långt vänster, försöker korrigera, men lyckas uppenbart inte. Det blir ca 1:20 i bomtid. Har redan sett K3 så springer till den, men det gör att jag hetsar till 4:an där det kommer ytterligare ett misstag p g a att jag inte har en plan och ingen klar bild över var kontrollen ska sitta. Ytterligare en dryg halvminut är borta. Dock är jag väldigt nöjd över hur jag startar om och genomför resten av loppet. Jag ligger alltså på placering 32 efter 10 minuters löpning, vilket är en knapp tredjedel av hela loppet. Resten av loppet gör jag som jag ska. Jag tar mig tid och jag springer fort som fan där jag är säker. Så enkelt. Jag springer i mål på placering 4, 2:17 efter Ryabkina och det är den slutplaceringen jag får.

Resultat söndag
GPS söndag
Karta med vägval söndag 

Ligger nu kvar på 3:e plats i totalen där Ryabkina snappat åt sig en fin ledning. Det är fyra tävlingar som räknas och det finns 2 kvar att förbättra positionen ytterligare på.

Några saker som jag tycker Silva League-arrangörer bör tänka på till nästa gång:
– Vätska på flera ställen på en långdistansbana. När jag kom var det vätska på ett ställe, men när löpare som passerade några minuter före mig kom så var det ingen vätska. Jag vill ha så rättvisa förutsättningar som möjligt!
– Uppvärmningskarta för långdistans bör vara i skala 1:15 000 och för medeldistans i skala 1:10 000. Och även om terrängen och karta var lika för båda tävlingarna så kan det ändå vara bra om man förnyar banan till dagen efter. En enkel sak som kan göras att arrangemangen känns som ett proffsigt elitarrangemang.
– Toaletter vid start var det, men vilken kvalitet? Tältet höll på att blåsa ner och själva lådorna var som värsta dragspelet. Ingen höjdare…
– Fel karta till Erik Rost. En sån viktigt sak får inte gå fel och kan undvikas med bra förberedelser. Olyckligt.
– Nu var det fint väder, men om det hade varit dåligt, hade man haft någon form av karantäntält för löpare som hade ca 1,5h till sin start, men som tvingades lämna TC tidigt?
– Och detta är nog mer en passning till SOFT. Hur hanterar man det när man ser löpare som springer genom förbjudet område på GPS-trackingen? Känns som om det varierar från gång till gång… Min åsikt är att det som är redovisat förbjudet borde vara förbjudet oavsett, sen kan man väl diskutera varför man lägger in förbjudna områden här och var och om de ska vara snitslade eller ej…

I övrigt fick jag med mig totalt 1 000 kr presenkort på H&M med mig hem. Nu blir det shopping! Passade fint eftersom jag behöver nya byxor efter förra veckans lilla foto-shooting-incident

Nu blir det uppladdning mot 10-mila och innan det Silva League-sprinten på fredag. Blir en bra genomkörare inför sistasträckan på lördag… Känns bra att vinna de två sista sträckorna på tävlingen igår så finishen ska vara bra! Ser fram emot att springa stafett med vårt lag som är riktigt bra!

 

  

Foto: Johan Strand

Åtgärder

Information

One response

30 04 2012
Emma

Härligt jobbat igår med! Skickligt hur du jobbar dig tillbaka så i loppet. Du blir grym i helgen:) Vem längtar inte?;) Det var lika kul att följa tävlingen framför datorn igår med, När GPS:erna väl kom igång vill säga.., verkade som det var både ett och annat som strulade på den tävlingen…Tycker det är konstigt det där med att GPS:erna inte används mer bestämt för att kolla diskningar, det blir ju väldigt tydligt när alla hemma kan se när folk springer i förbjudet och de på tävlingen och sedan sker ingen diskning i alla fall…

Kommentera

