Silva League premiär

14 04 2012

Idag var det premiär av Silva League. En långdistans i göteborgsterräng. Kan det bli bättre?

Det var längesen jag sprang i Göteborg efter att ha varit i Schweiz 5 veckor. När jag tänker efter har jag inte sprungit alls mycket i den här typen av terräng på väldigt länge och efter målgång, under nedjoggen med Ols, så insåg jag att jag saknat det. Man måste kämpa, och man måste vara smart. (Kanske är generellt för de flesta terränger), men det ser tämligen lätt ut, men för att optimera krävs det lite list. Andra halvan av banan kunde jag njuta lite då och då. Gräset ligger ner så det är som små stråk emellan tuvorna. Utför på en ås och bara rulla på. Me like.

Loppet idag var sådär. Det är iallafall känslan såhär efteråt. Inledde bra till K1, men slarvar med riktningen till K2. Ser en mosse, men tycker att jag varit noggrann med riktningen och gör misstaget att inte kolla ordentligt på kartan. Det går hela 2:50 (jag skulle ju sluta med de stora bommarna?!). Drar sedan snett till 3:an också och tappar ytterligare 15 sek. Långsträcka, chans att komma in i loppet. Springer bra enligt sträcktiden, men känner att jag kunde optimerat ännu mer. Likaså på långsträckan till K6. Jag ser mitt vägval som jag vet är bäst, men jag genomför det dåligt första halvan. Går uppför höjden för långt höger och vips så är jag nästan på väg ner igen. Får springa i kanten på brant sluttning ett tag istället för platt uppepå. Dock börjar det rulla på bättre härifrån bitvis och känslan i kroppen blir bättre. Jag vågar vara mer offensiv och inser att jag är piggare, men gör några små slarvfel. Har sett Ryabkina före mig till K4 och sen samtidigt vid K6, men sen hade vi olika varv. Kommer ihop vid 3:e sista igen och jag får lite hjälp med tempot och att pusha hela vägen in. Förvånad att resultatet räcker så pass bra. 5:a +3:47 efter Billan, men alla hade vi väl lite trubbel.

Under veckan innan har det känts sådär. Fick med mig en liten förkylning från Bern, som liksom legat och gnagit någonstans, men bara yppat sig i lite snor och lite tjockhet i halsen under natten. Har tagit det väldigt lugnt, men jag tror att det satt i huvudet, och kanske även lite i kroppen. Vågade inte pusha på direkt och kunde inte riktigt fokusera. Såhär i efterhand fungerade det ju bra och det känns skönt att ”grundformen” är så pass bra att det ändå räcker till topp 5. Målet med de här Silva League-tävlingarna är att få in skönt flow och att det ska kvalificera mig till EM. Sedan är det på EM det ska smälla. Flowet fick jag kanske bitvis idag, men resultatet är bra. (Förra året var nog 5:eplats mitt bästa resultat – i år finns det mycket mer att ge! Det är nice med utveckling!).

Extra kul idag är att GMOK är klart bästa klubb på seniorsidan! 4 löpare topp 6. Rune 2:a, Ols 4:a, jag 5:a och Anna 6:a. Inte illa alls! Känns mycket inspirerande och tryggt inför kommande säsong och stafetter! Fler löpare finns där bakom som är på väg mot form. Ser redan fram emot Stigtomta nästa helg!

Men imorgon är det medeldistans som för mig har lite större fokus än idag. Ska försöka hitta flowet och lyssna på mig själv. Tror det kommer bli en tuff och varierad bana. Blir skoj!

Nu ska jag snart åka hem till mor & far = extra fin middag med efterätt. Tror t o m att det blir kladdkaka. Min favorit! Så OM jag kommer vara laddad imorgon… Mihihi…

GPS-tracking
Resultat Winsplits

Foto: Johan Strand

Åtgärder

Information

Kommentera

