Danish Spring och Schweiz hittills…

29 03 2012

Har nu varit i Schweiz sedan 7 mars med undantag för en kort tripp till Danmark och Danish Spring.

Jag har genomfört många bra träningspass med och mot världens bästa tjejer på både intervaller och orientering. Jag har sprungit mitt livs finaste långpass i citronsorbet-snö i Beatenberg och åkt kälke ut för backarna. Jag har varit på hockeyderby och sett en komikshow på schweizertyska. Jag har ätit choklad och stått emot suget efter att äta ännu mer choklad…

Efter allt det där lämnade jag försommaren i Bern till att åka till hösten i Köpenhamn. Iallafall kändes det så när jag klev ut ur diset av dimma runt Kastrup och tog mig in till dimman av cigarettrök i Köpenhamns centrum. Fick mig en morgonjogg runt Tivoli på lördagen, men det var mest vägarbete, så kanske inte fick mig den bästa bilden av Danmarks huvudstad.

Väl utanför Hilleröd var det fortfarande kallt och grått, men lite av det gråa var positivt – grått, svart och vitt – GMOK:are överallt, både i skogen och på hejar-position. Startade masstarten och var ensam först efter redan 10m. Sen när blev jag startsnabb? Kanske dock beror på att jag fick koll på kartan efter sisådär en millisekund. Med lite längre varv i början, stämplade jag lite bakom på en gemensam kontroll, men kunde jobba mig ikapp och förbi och skogsvarvade först. Ut på andra slingan och fortsatt bra fart och kontroll. Ryckte och ledde med 20 sekunder vid den riktiga varvningen. Den sista loopen är kort, men i ett helt annat område. Grönt, tätt mellan lövträden. Jag får inte ihop det på den första och Ida Bobach kan passera, men var inte så långt efter henne ändå. Och bakåt var det ett ganska stort hopp. Fortsätter dock att bomma även på resten av kontrollerna: blir stressad, läser inte kartan, inte alls fokuserad och slutar 9:a. Besviken såklart, det där ska inte hända, men det var en sak som var dålig och många bra. Jag var väl helt enkelt lite ovan vid att jag faktiskt sprungit ifrån alla. Ida Bobach vann, hon kunde orientera på slutet. Det kunde inte jag den gången.

Åt också en jävligt god laxpasta på en italiensk restaurang i Helsinge på kvällen. Bara så att ni vet.

På söndag var det SOL. Våren hade kommit även till Danmark! Hurra! Solen sken ikapp med GMOK-gänget. Idag var det stafett! 4 lag i dam och 4,2 lag i herr. I mitt lag sprang Jennie första och Anna andra. Och som de sprang. Så jävla bra. Heja er! Anna skickade ut mig i ledning med ca 15 sek före Pan-Århus där Ida Bobach springer sista. Matade på direkt och känner att jag har bra koll. Börjar slarva lite på K5-6-7 och tappar de extra sekunder jag sprungit ifrån. Springer sedan dåligt även till K9 och tappar tid så Ida är ifatt vid K11. För en gångs skull hetsar jag inte då och tänker att jag måste försöka springa ifrån direkt utan jag tar det lite cool, avvaktar och känner av läget lite. Återtar dock kommandot ganska snabbt och har ca 15-20sek vid varvningen. Jag är först. Ida är bakom. Har inte jag vart med om det här förut? Jo, igår… Idag skulle det också vara en kontroll i samma område där jag la bort hela loppet. Idag får jag alltså en ny chans. Om jag var nervös? Jo, en aning. Peppas dock av alla påhejande klubbkompisar, men bibehåller fokus och spikar kontrollen. Vilken lättnad! Vilken revansch! Gör sedan en minisväng på nästföljande kontroll och springer även snett till kontrollen efter det, men då hade jag sprungit ifrån lite mer så tappar inget ytterligare. Har bra krafter kvar och sätter i nästa stöt mot näst sista så att Ida inte ska få kontakt och det håller. Hör klubbkompisarnas vrål och springer i mål tillsammans med laget och vinner. Jättekul och jätteskönt!

Killarna vann de också så det blev dubbel glädje i GMOK-lägret.

Nu befinner jag mig med landslaget i Wangen an der Aare och tränar inför VM. Har vart ganska trött i huvudet, och lyckades stuka foten litegrann igår på uppvärmningen, men tog det säkra före det osäkra och sprang inte. Idag känns foten bra så med tejp njöt jag ett långpass med Jossan där mitt huvudfokus var att ”tjöta”. Sådär får det vara ibland. Snart ska jag springa medeldistansen som jag missade igår. Om jag kan ta mig dit vill säga. Körkortet är hemma i Sverige. Vi får se hur det går.

Åtgärder

Information

Kommentera

