Första WRE-segern!

22 02 2012

Vi kom alltså upp till Sao Pedro da Sul och stämplade in på Hotel du Lisboa (som logiskt nog ligger en bra bit från Lissabon?!). På torsdagen sprang jag sprint, men benen var DÖDA så det var varken bra fysiskt eller tekniskt. Dessutom var det inte riktigt siesta i stan om man säger så… På kvällen blev det därför vila och tyskaplugg!

På fredagen åkte vi upp till bergen i Gestohso och sprang en riktig fin medeldistans. Fina vyer och teknisk bana. Härligt! På kvällen blev det återigen vila från ett andra löppass och istället körde vi en klassisk hotellstyrka i korridoren. 45/15-intervaller där vi gick varvet runt och man fick välja övningar. Skönt att få ett litet bålstyrkepass för att mjuka upp kroppen efter mycket springa.

På lördagen började Portugal O-meeting och först ut var långdistansen. Gick väldigt bra förutom ett parallellfel till 3:an som kostade mig nära 5 minuter, men som sagt i övrigt ett bra genomförande och även en kropp som återhämtat sig litegrann. Kom 5:a, ca 5min efter Simone.

På kvällen var det natt-sprint i Viseu. Var riktigt seg när vi satt i ”baren” och väntade på start, men väl under uppvärmning visade sig kroppen vara lite piggare än väntat trots bara några timmar efter målgång på långdistansen. Startade, tittade på kartan och kom på att jag inte tänt lampan. Ja, det där med nattsprint gör man ju inte så ofta. Gjorde en dålig sträcka till K2 och tappade cirka 30 sek till K8 då jag först sprang fel, men sen valde bort att springa där det är ritat förbjudet område. I övrigt bra, god framförhållning och det slutar med seger några sekunder före min Schweiz-träningskompis Brigitta och nästan-släkting Ines. 🙂

Dagen efter var det medeldistans, men eftersom jag körde hårt dubbelt upp på lördagen så var ordern lugnare tempo på söndagen. Lite svårt att hitta koncentrationen i början när jag sprang och tänkte på tempot så lite snednavigeringar, annars bra. Tappar lite tid på 2 sträckor varav en där jag fastnade i riktiga stenbumlingar och man känner sig mer som en bergsklättrare än orienterare. Slutresultat: 9:a, ca 5min efter Kristin Löfgren som vinner. På kvällen var det en sagolik efterrättsbuffé på hotellet!

Måndag och WRE-medel, det som jag i förhand valt att satsa mest på under POM. Hade sen start så började morgonen med lite lugn kort jogg från hotellet i 0-gradig morgonkyla. Härligt! Kommer till tävlingen och leker fotograf, men missade visst någon inställning så alla korten blev mest vita… Jaja, ibland vinner man, ibland förlorar man! Och prioriteringen den dagen, att förlora som fotograf och vinna som orienterare var helt klart rätt! 😉

Loppet var såklart väldigt bra! Offensivt och orientering en sträcka i taget. Blir lite trött mitt på banan, men biter i bra och tar flera sträcksegrar. Blir lite passiv ett tag och missar K13 med ca 30 sek, men passerar varvning som 2:a, ett tag efter Simone. Dock hade jag fördelen att starta sent (startade enligt världsrankingen, men eftersom Sime inte sprang något under 2011 så startade hon tidigare), så jag visste att Simone gjort misstag på andra varvet och därför prioriterade jag säker orientering. Gör inga misstag sånär som på näst sista kontrollen där jag springer lite för långt. Avslutar med att vinna till sista och spurten. Går i mål och speakern säger… ingenting. OM MIG, ska tilläggas. Han var i extas över Thierrys varvning. 🙂 Därför kommer Åke och berättar för mig att jag tagit ledningen och Ingela säger: Njut nu! Och som jag njöt. Än mer när jag hör att det är klart. JAG VINNER! Wow!

Jag har väl egentligen aldrig vunnit något stort individuellt förut. Detta var inget mästerskap, ingen världscup, inget SM, men en tävling i världsklassig konkurrens och ett bättre kvitto inför säsong 2012 kunde jag inte få. Jag njuter!

Så himla kul att komma hem och se så många härliga kommentarer på hemsida, Facebook och kompisars bloggar. Jag blir varm i hela kroppen och det ger mersmak! Tusen tack!

Lägret avslutades med en lugn natt-OL-jogg där jag mös runt i supertröja, överdragsjacka och buff – allt för att vänja sig för kommande Sverigevistelsen. Ols var övertygad om att jag skulle bli överhettad och laddade upp med litervis med vatten för att slänga på mig när jag kom tillbaka, men såå varmt var det inte utan jag hade en skön tur i skogen, med värsta goa känslan inuti mig.

Nu är jag åter hemma i Göteborg igen. Snön och isen regnar bort just nu och jag ser fram emot lite vår snart. Om den inte kommer här snart så kommer den säkert i Schweiz dit jag åker om några veckor. Längtar som en tok redan nu…

Karta med vägval.
Sträcktider från WRE.
Kartor från hela Portugallägret.

Thanks to Bruno who helped us with all the maps, accomodation and other stuff!


         

Foton: Johan Strand

Åtgärder

Information

2 responses

22 02 2012
amanda

fantastisk prestation, helt klart. himla kul att läsa dag för dag vad du gjorde och hur det gick och så, du skriver så bra! och vet du, ikväll har jag varit ute i spåret! älskar att springa när det är mörkt. jag älskar ju det här!!!

massa kramar!

22 02 2012
Sofia

Mammaledig och noterade lojt att det var livesändning, klickar in lagom för att läsa att Lina tar ledningen. Betydligt mer intresserad följde jag avslutningen. Njut Lina, det här var ett stort steg mot dina mål.

Kommentera

