Landslagssamling Åhus

11 02 2012

[Fredag 10 februari kl 21:00]

När det är dags för landslagssamling med svenska laget så är det inte bara träning som ska hinnas med utan också väldigt mycket annat för att vi ska bli så kompletta löpare som möjligt.

Denna gång har vi, förutom bra teknikträningar i relevant EM- och VM-terräng fått möta fysträning i form av 3000m på en snöskottad kolstuvbana, kontinentaltest = 4 varv löpning på en kontinentalt kuperad terrängbana, värdegrundsarbeten och gruppbyggande aktiviteter, mediaföreläsning och mediaträning (fick dessutom praktisera kunskaperna direkt i form av ett radioinslag i SR Kristianstad samt tidningsintervju i tidningen runt Jämshög-trakten). Vad har vi mer gjort? Mycket! Och mycket missar jag eftersom jag nu är på väg hem. Image

Träningen har gått bra. Premiär på 3000m och ingen tid att hänga i julgranen, men med de förutsättningarna (snöig bana och -10 grader) så får det duga. Vi var också bara 5 tjejer som sprang, alla på olika nivå, så fick göra hela jobbet själv. Sedan var det ju trots allt första gången och det gav mersmak. Vill göra det igen!

På kontinentaltestet så var det än en gång positivt besked. Fick springa nästan hela runda

Image

n själv än en gång då Helena, Tove och Linnéa var lite för snabba. Men kämpade hårt och trots loj kroppskänsla före passet lyckas jag vända och få med mig ett riktigt bra pass och en påminnelse av vad som krävs för att lyckas internationellt. Jag måste behärska sådan här terräng och springa riktigt fort och vara riktigt stark. Det är bara att jobba. Men tiderna visar ändå att jag är på rätt väg.

Igår var det en fin medeldistans i EM-relevant terräng. Synd med snön som ligger på marken och gör spår, men lyckades ändå tänka som jag vill och genomför ett bra lopp som jag hade gjort med eller utan spår. På kvällen var det Natt-cup i Jämshög med stort startfält. Sliten i benen, men gör ett bra lopp. Tappar dryga 2min på en lampfadäs (sladden åkte ur), men i övrigt gör jag två misstag, som jag ändå repar så fort jag kan, och kämpar på i bra fart. Blir 3:a och är den där lampfadäs-tiden efter MariF som vinner. Till och med natt-tekniken börjar sitta…

Idag däremot har varit lite sämre. Ont i slemsäcken på vänster fot (inte den jag opererade bort 2006), och det beror helt enkelt på hårt tryck från hårda skor. Gjorde misstaget och sprang i ett par dumma skor två pass på en dag för någon månad sen och fick ont, men bytte raskt skor och har inte sprungit i dem sen dess, och då inte heller haft ont. Men nu när jag ökat belastningen och också tvingades ta på mig nya skor igår eftersom de andra superinsprungna skorna inte längre höll så började det göra ont igen. Tror inte kylan gör det bättre heller. Avstod därför dagens eftermiddags-sprint för att springa nästa pass i Portugal på söndag – med mjuka skor.

Och där har vi anledningen till att jag lämnade samlingen idag. Flyget går 05:55 mot Porto på söndag morgon och lördagen ska ägnas åt tvätt och ompackning.

Problemet är den svenska tågtrafiken. Skulle åka 18:24 och vara hemma 21:00. Nu kommer inte tåget rulla in på centralen förrän 00:17. Sitter nu på McDonalds i Helsingborg och har en halvtimma kvar till tåget ska gå. Har precis fått upp värmen efter att ha stått ute i ett tågkaos i Hässleholm. Jag sitter fortfarande i jeans, goretexbyxor, supertröja, tröja, fleecetröja och jacka. Vantarna tog jag av mig för att jag skulle kunna äta.

Näe, nu får det vara nog med svensk vinter = is och kyla. Hej Portugal med över 10 grader och sol. Det är mitt paradis framöver.

Foton: Anneli Östberg

Åtgärder

Information

Kommentera

