Tillbaka i Schweden

22 12 2011

Efter två veckor hos min Jonas är jag nu hemma igen. Lägenheten stod kvar, vilken tur. Den är t o m lite julpimpad av mami!

I Schweiz har det fortsatt blivit bra träning – i princip ingen orientering, men desto mer löpning. Det är där fokuset ligger just nu. Det blev otroligt mycket orientering (tävlingar) under säsongen 2011 att jag väljer att ta lite paus för att bygga upp ett sug. En sprintträning har det dock blivit, inklusive kval  och final med masstart och en kul gafflingsmetod.

Jag tycker det är häftigt att det är så lätt att komma ner och vara med på alla träningar på lika villkor som alla andra. Tränare och träningsarrangörer som tar instruktioner på engelska för hela gruppen p g a mig. Andra löpare som visar styrkeövningar och översätter när det är något jag inte förstår. Det är hur bra som helst. Tack!!!

Den 11 december sprang Jonas och jag Sylvesterlauf likt de flesta andra elitorienterarna gjorde. Det är en löpstafett i Zürich med 5 sträckor där killen springer 1, 3 och 5 och tjejen 2 och 4. Sträckorna är ca 1,2km. Vi sprang skiten ur oss båda två och kom 12:a. Supernöjda och det var verkligen jättekul! Ovant att springa max för att sen vila lite och sen springa max igen. Speciellt när man springer så himla snabbt direkt från start och i den efterföljande uppförsbacken. Men det är bra träning för sprint!

Helgen därefter hejade jag på grabbarna som slog världsrekord i 24h löpning på löpband. Det är imponerande, men mest imponerande är att de samlade in 25 000 CHF till välgörenhet. Det är helt fantastiskt!

Under veckan och helgen hanns det även med mycket umgänge med tjejerna. Först svensk-norsk tjejkväll hos Bettina med Jenny och Lene som var jättemysig. Sedan middag på fredagen i Luzern med Ines, Sara, Caroline, Jenny och Martina under tiden killarna sprang på sitt (jävla) löpband ;). Dagen efter var vi tillbaka i Luzern och då blev det julpromenad och fika med Judith, Silje och Siri. Sjukt nice. Som sagt, livet som hemmafru (bortafru?) är inte helt fel. 😉

Avslutade dock vistelsen med tidernas kortaste influensa. Hög feber, muskelvärk och stadigt illamående igår, men som nu verkar ha gått över och nu känns det bara som om det är sviter från att jag knappt fick i mig nån mat under gårdagen. Jag hoppas i alla fall att det är så. Dock var det ingen kul tåg- och flygresa hem idag. Lyckades dock snyfta till mig en bättre sittplats på flyget mellan Zürich och Köpenhamn istället för att sitta inklämd mellan två banknissar med stadig ryggtavla.

Imorgon blir jag 23 (den 23:e) och dagen efter är det julafton. Brukar ju inledas med 8x1000m runt grus:8an, men kanske får jag hålla mig något passiv i år p g a sjukdomen. Ja ja, ett varv kommer det bli i alla fall. Frågan är snarare vilken intensitet det blir. Och om en vecka blir det Tanzania. Wow, life’s good!

Gänget från förra årets 8x1000m på julafton.
-14 grader kallt och en löpkänsla kantigt som ett kylskåp.
Och enligt bilden kan man tro att jag fått i mig all julmaten före jul… 🙂

Åtgärder

Information

One response

22 12 2011
Esteban

den fokuserade killen i röd mössa har lyckats med sitt skoval!!

Kommentera

