2 sek från PB!

2 12 2011

I söndags, på den långa vägen hem från Siljansnäs påminde Lilian mig om att vi ju bestämt att springa Grus-8:an någon gång före jul eftersom vi missade när klubben körde i oktober. Ja, just det, sa jag, lite halvt ångestladdat…

Vi bestämde att it is time torsdag morgon. Start kl 10:15. Maria var inte sen att haka på och L-P bokade in sig som hare. Lyckades också ragga upp Krokodilen så vi skulle bli ett gäng.

Morgonen började med toabesök kl 6.15 och då insåg jag att jag glömt ställa alarmet på klockan. Jävlar, hade inte förlåtit mig själv om jag försovit mig. Ställde klockan som ringde kl 7. Kvart i 10 var det uppvärmningsdags och det kändes okej. Jag var nervös, men ändå laddad. Det var ju ett tag sen jag sprang grus-8:an. På tid, ska tilläggas. Snittar ju några varv i veckan annars… 🙂

I mars var alltså senaste löptestet och då slog jag stort PB till 30:04. Hade ju vart nice o gå under 30. Dock var inte vindförhållande riktigt med oss denna dagen…

Öppnade hårt. Lite för hårt eftersom det blåste en jävla motvind. Men det var nog det som gjorde det svårt att springa och hitta rätt på känslan. Valde än en gång att springa på känsla istället för att ständigt kolla tider, men en dag som denna hade det kanske varit bra att slänga en blick på klockan ändå.

Etapptempo varje km. (Etapptempo från Mars-loppet). + Kommentar
3:36min/km (3:42min/km) – Som sagt, öppnade ganska hårt, trots motvind första 500.
3:51min/km (3:54min/km) – Fortsatte trycka på, men började redan bli jobbigt.
4:01min/km (3:59min/km) – Backe 1. Kände att jag inte höll så bra tryck över krönen.
4:09min/km (4:03min/km) – Backe 2. Samma sak som ovan. Syra i benen. Motvind.
3:48min/km (3:44min/km) – P g a syran orkade jag inte rulla på 100% utför. Motvind.
3:43min/km (3:52min/km) – Medvind, men kände att jag började närma mig slutet.
3:46min/km (3:47min/km) – Otroligt trött sista backen. Nu gjorde det ont.
3:22min/km (3:24min/km) – Försökte spurta. Bra finish sista 50m.

När jag passerade mållinjen kunde jag konstatera tiden: 30:06 + 2 sek från PB. Var direkt nöjd. Kände att jag lätt hade slagit pers om vindförhållande varit annorlunda. Det blåste något så jävulskt. Men det viktigaste var att jag hade tagit ut mig till max. Snittpuls 183 och max 192. Benen var otroligt sura. Resultat av ganska jämnhård träning sista veckorna och längesen sedan vilodag. På ett sätt är det skönt att fortfarande ha målet kvar att spränga 30-gränsen.

Slängde mig direkt på marken och kände att jag hade gett allt. Då passerade ett gäng pensionärsgubbar som nog blev förvånade att man kan springa och ta ut sig så mycket. ”Hur mår du egentligen?” ”Bra, jag har bara sprungit fort.” ”Haha, men nu får du vila!” Ja, vila, vila, vila. Så skönt.

Tack Lilian, Maria, Krocko och Rune för att ni genomförde detta med mig. Och extra tack till Rune som sprang med mig hela vägen och gav några peppande ord på slutet.

Kvällen avslutades med pepparkaksbak hos mami och papi.

—-

Nu sitter jag på Scandic i Linköping och har kört 10-milalägrets första pass. En lugn runda i Vidingsjö. Ett bonuspass tillsammans med elitlöparna Höye, Rune och Räkan. Ikväll väntar Natt-OL (också lugnt) i Borensberg. Imorgon förmiddag blir det stafett-träning. Får hoppats att benen återhämtat sig litegrann.

Förra veckan var det LL-samling i Siljansnäs. Massa nytt och lärorikt. Körde ett riktigt bra masstartpass 11,2km från Leksands klubbstuga. Är helnöjd, bara 1:12 efter Billan och bra genomförande. Hade också ett par bra dagar innan när vi var ett gäng som körde EM-träningar med boning i Öhlunds stuga utanför Orsa (tack!). Helmysig kväll med pepparkakor, glögg och eld i spisen. Resorna upp och ner var också några va de bättre i sina slag trots att det tog ca 8 timmar. 5-kamp med allt vad det innehöll och diverse djupa och odjupa konversationer som toppades av sagolik buffé hos mamma Magnusson i Örebro. Amazing!

Och på onsdag åker jag till Jonas.
Livet leker!

Åtgärder

Information

3 responses

2 12 2011
Felipe

Fan vilken brilliant skrivning: att öppna en blogpost med lägesrapport fran toa! Nobel-priset för literatur väntar för dig.

6 12 2011
Lina Strand

Lägg av!

21 02 2012
amanda

men lina! om du någon gång mer bor på SCANDIC i linkan så måste du ju säga till, jag bor ju 300 meter därifrån! vi hade kunnat gå en liten promenad med hunden eller bara fikat en liten liten stund? åååh. KRAM!

Kommentera

