Seger i O-event!

15 11 2011

O-event är en tredagarstävling som består av tre sprintar: Sprint by night, Downhill-sprint och Zoo-orienteringen. Det var första gången jag deltog och det gav mersmak!

Sprang alltså min 58:e, 59:e och min 60:e tävling för året. Tur att huvudet har fått vila några veckor, men jag känner att det inte riktigt är redo för mycket orientering än. Därför var det lagom med tre sprintar.

Sprint by night gick riktigt bra. Första gången jag sprang sprint med pannlampa och första gången jag sprang nattorientering överhuvudtaget sedan SM Natt. Tävlingen gick dock en hel del i stadsmiljö, men lampan behövdes ändå. Öppnade lugnt för att komma in i det. Var bra, då jag aldrig såg startpunkten, men stressade inte upp mig utan kom in i det. Skalan för dagen var 1:3 000-del så allting gick väldigt fort. Det var också otroligt mycket folk i början på banorna vilket var en utmaning i sig. Gjorde en 10sek-miss på 3e kontrollen efter att jag krockat med någon random-löpare. Sedan gick det bra och benen var pigga. Lyckades vinna med 59 sekunder över Sara Hagström och Emma Claesson var trea. Skaffade mig alltså ett bra grepp direkt om totalsegern.
Karta.

På lördag var det Downhill-sprint. Lyckades spendera lite för lång tid på toabesök varför jag höll på att missa starten. Det skulle bara vara totalt 1 min gå-fram-tid och tyvärr så gick startklockan en minut fel. Det brukar nämligen stämma med tiden på GPS-klockan, men det gjorde det inte idag varför jag rörde till det ordentligt för mig. Stressade nog upp både mig själv och andra i min omgivning. Ber om ursäkt för det. Kom iallafall iväg på rätt starttid, men då var inte fokus 100%. Lyckades helt enkelt inte samla ihop mig och gjorde en stor bom på 2:an och första tredjedelen fortsatte ganska stressat. Lugnade ner mig sedan och kunde avsluta bra, men känslan i kroppen var inte tipp-topp. Kanske för att jag spände mig… Blev 3:a på etappen, 38 sek efter Emma Claesson. Sara var återigen 2:a.
Karta.

Nu hade jag ändå en totalledning på 33 sek till Sara och 38 sek till Emma. Det var omvänd startordning så jag startade sist på den 3km långa Zoo-orienteringen. Tyckte kartan var lite svårläst och hade svårt att se godkända passager av branter m.m, men jag tog det säkra före det osäkra så att jag inte skulle göra något förbjudet. 33 sekunders ledning var ändå ganska mycket på sprint. Tappar lite tid på några av de sträckorna, men vinner också tid på en del. Vinner etappen och totalt. Gôtt!
Karta del 1. Del 2.

Då O-event har ett samarbete med LedX så var totalpriset i HD21 varsin LedX Cobra II. Därför fick Runesson och jag varsin sån. Perfekt! Gjorde dessutom ett blindtest mellan Cobra I och II (jag äger I:an sen tidigare) och II:an var faktiskt något vassare…

Nu är jag lite trött efter tre sprintar, men med all rätt. Kul var det och ett bra arrangemang! Det gav mersmak.
O-events hemsida.

—-

Sitter nu på Öjersjö Brunn där jag hela veckan vikarierar i idrott och matte tillsammans med Andreas Höye. Lyx att få vara två som jobbar tillsammans.

Ikväll blir det 1000-metersintervaller runt klubbstugan. Tuff slinga med brantare backar både uppför och nedför, så då kommer ju kroppen få smaka lite. Fint det!

Foto: Patrik Falk

Åtgärder

Information

Kommentera

