Hej 2012

6 11 2011

Ett år är slut och ett annat tar vid. En självklarhet, men hur bra är inte det? Lägerliv är det bästa och jag har mycket sådant att se fram emot under 2012. Likaså många tävlingar och för första gången ett riktigt tufft uppsatt mål: VM. Vad gör vi? Nu kör vi!

Nästa säsongs absolut största mål blir självklart VM. Mitt fokus är inställt på medeldistansen då jag känner att det passar mig klart bäst just nu, jag tror att det är där jag har störst möjlighet att utvecklas och det är den terrängen och distansen som tilltalar mig mest. (Jag älskar sprint och 2011 gjorde jag kanske min till helheten bästa prestationen på långdistans. Det finns ju tjusningar med alla distanser, för att inte glömma stafett, så det kommer inte bli en total medeldistanssatsning nästa år, men det är där mitt VM-fokus kommer vara störst.)

Att kvala in i det svenska damlaget är inte lätt. Det är typ definitionen på hur svårt som helst. Men jag ska göra mitt bästa och ta chansen. På vägen till VM är det EM i Sverige. Det blir isåfall min seniormästerskaps-premiär och det blir ju skönt att få göra den innan ett ev VM. Är ju också urhäftigt att tävla i ett mästerskap på hemmaplan. Det har jag gjort en gång och det sa jag då att det vill jag ju göra igen.

Eftersom det är så tufft som det är att kvala till mästerskapen så gäller det att springa bra på Silva League som har 5 deltävlingar före EM (2x medel, 2x lång och 1x sprint) och sedan 2 tävlingar efter EM, men före VM. Det gäller alltså att vara på tårna vid säsongsstarten i mitten på april.

Det som jag lärt mig under 2011 är ju att jag måste vara riktigt sugen för att prestera bra. Därför är planen att tävla sparsamt inför dessa tävlingar och inte heller träna så mycket OL-teknik nära inpå. Det har jag tid att göra nu under vintern. Jag vill också lägga krutet på teknikträning när jag är iväg på läger, till typ EM och VM-terrängen.

Jag behöver såklart göra en hel del för att nå mina mål och det blir ett hårt, men angenämt arbete som ligger framför mig nu under vintern. Förra året fick jag fortsätta på kontinuiteten i träningen, men hade kanske några för många sjukdagar och tappade en del träningstillfällen under december och januari. Iår är planen att få en ännu jämnare belastning än förra året och också få till några nyckelpass mot VM, men i det stora hela går jobbet ut på att höja min lägstanivå ytterligare för att följa min långsiktiga plan.

Vintern får delas in några faser. Typ 4 kanske.

Fas 1: Första körning på vinterträningen, med lite mjukuppstart från 1 november. Det blir en ökad mängdbelastning, men med bibehållen snabbhetsträning (lite sprint och sånt). Ett mål med vintern är att bli snabbare på hårt underlag och det vill jag börja med redan nu för att det inte ska tappas bort. Fram emot jul ska mängden vara hög. Inte så fantastiskt mycket teknikträning, mer än typ något pass i veckan och läger. Ska försöka få ett bra flyt i styrketräningen också.
Fas 2: Nyår-2 veckor fram då jag är i Tanzania. Blir lite rehab-träning. En paus i den sedvanliga vinterträningen med tid för återhämtning för att orka  nära 3 månaders hård träning till. Blir en del lugna löppass, bålstyrka och wetwest.
Fas 3: Efter Tanzania och fram till slutet av mars. Ökad grundträning igen, med lite mer fokus på teknikträning då det blir några fler träningsläger. Fortsatt typiskt vinterträning.
Fas 4: Inkörning mot tävlingssäsongen. Återhämtning från vinterträningen så jag känner mig på tårna. Jobbet är gjort, nu kan jag surfa på den vågen och bygga upp ett rejält sug mot att återigen stå på startlinjen och kriga.

Fan, jag tycker det låter bra! Det börjar rycka lite i kroppen om man säger så…

Det som händer närmast:

  • 11-13/11 O-event, Borås. 3x sprint
  • EM-träning 23-25/11 och Landslagssamling 25-27/11 med O-gala
  • 10-milaläger 2-4/12
  • Schweiz 7/12 och framåt
  • 29/12 Tanzania

Åtgärder

Information

Kommentera

