SM stafett – 7:a med stor mersmak

19 09 2011

Stafett-SM ännu en gång tillsammans med bästa Jennie och Louise. Vi har gjort det förr och vi gör det igen – en stabil stafett-prestation. 7:a är bra, men vi hade hoppats på mer…

2009 kom vi 4:a, bara sekunder från medaljen. Förra året (med Petra istället för Louise) kom vi 8:a utan några jätteprestationer. I år var formen god hos alla löparna och Jennie inledde med att springa mycket bra och växla som 11:a, 2:11 efter täten. Perfekt. Louise tar över taktpinnen och springer riktigt bra – så när som på en kontroll. Den jävla nummer 31!  Tyvärr kostar den oss 4-5 minuter. Det som jag imponeras över och som är riktigt starkt är att trots att hon lägger så mycket tid på 2:a kontrollen så fortsätter hon att kämpa och tappar inte så mycket ytterligare tid. Jag får kartan som nummer 14, 8:26 efter täten.

IFK och nykorade SM-guldvinnaren Jenny går ut ca 20 sek före och jag får en bra rygg att gå på i början och får således upp ett mycket bra tempo. Lurig längdgaffling på första kontrollen där jag har den längst bort, men märker aldrig när de andra plockar sin kontroll. Tappar därför de där 50m som jag hade fått i början till 50m efter, men är ifatt igen vid 2:an. Rycker åt mig taktpinnen till 5:an och springer ut lite snett från den kontrollen så Jenny passerar igen. Springer även lite snett mitt på sträckan också och hon får 50m igen. Dock får jag en klockren kontrolltagning och kan passera igen. Sedan har vi olika gaffel och på långsträckan tillbaka när vi närmar oss k8 ser jag Jenny än en gång framför mig. Är ikapp och passerar till 9:an. Springer lite fel på stigarna ut från 9:an, men inget större tidstapp. Varvar och hör inte placering, men Jenny för IFK är i hasorna. Bestämmer mig för rakt på till 11:an för att få samma stråk som till 1:an. Tappar kanske något mot att ha kört vägen, men Jenny har samma gaffel som mig och kör samma vägval. Märker att hon börjar bli trött och jag själv var fortsatt pigg så jag kände att det är lugnt om jag undviker misstag. Springer klockrent sånär som på några sekunder på sista kontrollen, men kan ändå bärga 7:eplatsen ohotat. Hör också när jag närmar mig slutet av banan att lag precis går i mål och jag hann tänka tanken att banan borde varit 1km längre för då hade jag kunnat ta ytterligare lag…

Mitt lopp var alltså riktigt riktigt bra. Jag blir 3:a på sträckan 1:20 efter Billan, men bara 7 sek efter Jansson. Själv hade jag långa gaffeln hela vägen. Det som var bäst var dock att jag orienterade självständigt med mycket bra kartkontakt hela vägen, samtidigt som jag var offensiv och kunde stå på ordentligt i löpningen – jag var pigg.

Det händer något med mig när det vankas stafett. Jag får försökte plocka fram det individuellt också.

Karta SM Stafett.

Åtgärder

Information

2 responses

20 09 2011
Länkar till vägval « Jonas blogg

[…] D21 sträcka 3 Lina Strand […]

10 10 2011
SM-stafett – annat värt att spara « Jonas blogg

[…] Lina Strand […]

Kommentera

