SM medel – dröm å’ glöm.

19 09 2011

Följt av SM lång var det SM medel och kanske den roligaste distansen av alla? (Jag har svårt – alla är ju roliga på sitt sätt…) Men varför kunde jag inte tagga till?

Kvalloppet var bra första halvan, sen fastnade jag lite och tyckte att jag tappade i fart och då kom också många småmisstag. Tappade riktningen mestadels, läste från fel kontroll och en större irr-bom på näst sista kontrollen. Kanske gick ut lite för hårt utan istället bara hålla mig kall, plocka kontrollerna i bra fart, men spara på krutet till finalen? Jag vet inte. Kom iallafall lugnt till final som 5:a, men på en ganska bra tid jämfört med andra kvalheat. Det var ju ganska spridda skurar om man säger så.

På finalloppet försökte jag komma i rätt mode. På alla sätt. Men det gick inte.Visste att det skulle bli svårt, och fick det bekräftat när jag såg kartan i startögonblicket, men jag sprang alldeles för spänt och inte alls så avslappnat och tryggt som förra helgen. Gick OK 1-2:an, men lite hackigt. Till 3:an trycker jag på alldeles för hårt i löpningen och jag vet att jag inte hade koll, men bara fortsatte klättra uppåt. Tog för lång tid innan jag tog mig i kragen att läsa in mig. Då läser jag dock in mig fel på ett surdrag som inte är med på kartan. Irrar ett par minuter till och det rinner iväg 5 minuter. Springer på adrenalin ner till 4:an, men väldigt hackigt där också. Sedan blir jag trött och lite loj och får tankarna på stafetten och tänker inte förta mig. Dock lojar jag till det för mycket och gör ett misstag till på andra slingan. I mål långt ner i kloakerna   av resultatlistan.

”Det är bättre med ett riktigt bra lopp och ett sämre, än två halvdana.” Det kan jag hålla med om. Kan dock inte skölja över besvikelsen att jag gör det så otroligt dåligt. Besviken att jag inte tar chansen.

Något jag ska jobba med framöver är hur jag ska göra för att komma i rätt tillstånd – det är verkligen det som avgör mina lopp.

Hade iallafall en bra kväll där jag inte ältade prestationen utan åkte och blev bjuden på kanonmiddag på Hagås. Tack P & WoW!

Karta kval D21E-heat. Karta final del 1. Karta final del 2.

Foto: Mats Jodal

Åtgärder

Information

2 responses

19 09 2011
Petra

På Hagås finns plats för människan bakom orienteraren också..! Tack Lina! På söndagen visade du att trots att vi inte riktigt var med i täten när du gick ut så lyckades du hitta den där känslan du skriver om.

19 09 2011
Lina Strand

Det är det som är så himla härligt Petra. 🙂 Viktigt att skilja på det!

Kommentera

