Härlig morgon i Änggårdsbergen!

23 08 2011

På förmiddagen idag blev det en kombinerad jobb och träningsrunda. Långpass i Änggårdsbergen för att förbereda ett foto-Naturpass på Hittaut-kontrollerna.

Sprang i lugnt skönt tempo, både i skog, stig och på väg. Små snabba stopp för att ta foton lite här och var. Solen sken från en halvklar himmel och värmen spred sig genom kroppen, men inte så att det blev FÖR varmt. Upp och ner över åsarna. Ibland ljung upp över knäna, men en sikt som heter duga. Detta tillsammans med doften av kanelbullar från något okänt fabrikshus i Högsbo industriområde. Den doften höll på att sänka mitt lopp på en teknikträning i våras. Det var svårt att hålla 100% fokus. Värre störningsmoment kan man ju knappast ha.

Träffade också på två flitiga hittaut-are, varav den ena hittade jag i blåbärsbuskarna. Vi fick bytt några ord och det är kul att se att folk uppskattar det jobb vi gör! Önskar att det kunde sprida sig än mer bara! Men det är första säsongen än, så vi får hoppas på ännu större genombrott nästa år. Det är fler som borde ta chansen att få upplevelser och vyer likt den nedan!

Mot slutet var det dock mindre kul. Sprang förbi skjutbanan och skulle på något sätt ta mig fram utanför staketen som omger den. Kravlar runt bland högt gräs, nässlor och annat gott då det plötsligt avfyras ett tiotal skott. Får känslan av att vara amerikan under Vietnamkriget, att vara på helt fel plats, helt fel tid. Att inte ha koll på läget, att bara ha gräs upp över öronen runtomkring, och någonstans står en jävel och skjuter. Tittar på kartan och inser att jag ändå befinner mig på ett område där jag får vara. Smyger över vallen och kan andas ut. Ingen skjutning här utan på andra sidan planket. Jag kan andas ut och rulla på lätta ben tillbaka till bilen där bror väntar…

Åtgärder

Information

Kommentera

