Schweiz del 7 – Target: Goms

16 08 2011

Lilla bilen klarade resan över alla pass och vädret var på vår sida. Efter ca 3 timmar nådde vi Goms och träningslägret à la Christian Sporrey. 13 skidåkare/skidorienterare/orienterare var vi som skulle köra skiten ur oss på fina pass i bergen.

På måndag förmiddag var Elin och jag ute på ett 135 minuter MTB-pass. Uppför och uppför första timmen på en knixig grusväg för att sedan vända ner när vägen tog slut i en kohage. Nerför gick fort för att sedan vända uppför igen. Obligatoriskt hallonstopp. Vägen fortsatte uppför och det kom aldrig någon väg ner så vi fick vända. Efter ett tag såg jag en väg ner som vi hade missat första gången och vi körde ner. Skitnöjd var jag över att jag hittat den, men tog väl ut segern lite i förskott eftersom vägen endast ledde till ett hus så vi fick vända tillbaka uppåt igen. Men vad gör man inte för att ta en extra backe?! Väl tillbaka smakade lunchen mumma i solskenet – vädret hade blivit toppen!

På eftermiddagen skulle skidåkarna såklart köra rullskidor uppför så var vi några som skulle cykla och springa så vi fick ta bilarna upp. Där skulle Johan och jag springa lite och vi började uppför, men vände ganska snart eftersom det antagligen isåfall bara skulle bli väldigt brant. Istället sprang vi ner för att möta rullisarna och bli upplockade. Skönt att springa svagt utför och rulla på i bra tempo, men utan så hård ansträngning. Väl nere vände vi tillbaka upp och då blev det direkt slitigt. Körde ca en kvart uppför innan vi gav oss i Ernen, drack vatten och satte oss på en bänk i solläge för att vänta på att bli upplockade. Skidåkare är dock inte kända för att vara världens snabbaste folk, speciellt inte när de även är från norrland, så vi fick vänta ett tag. På kvällen hade Elin och jag matsyssla och vi lagade en modell av Flygande Jakob som blev riktigt uppskattad – det var kul! Efterrätt ostelnad chokladpudding, men det var också gott. Men efter en god middag väntar disk till förbannelse och speciellt plåtar som varit i ugnen… Sheisse. Kan säga att jag somnade gott sen.