Schweiz del 6 – Living the dream.

16 08 2011

Medeldistans i området som var för svårt för VM, men en av de finaste terrängerna i Schweiz, eller hur var det? Det var svårt att inte vara lyriskt redan innan start.

Stolslift med Bodil uppåt för att sedan faktiskt kunna springa en relativt platt väg som uppvärmning. Kroppen kändes pigg! NICE! Laddade för första gången för loppet ”på riktigt” under SOW och jag var så himla sugen på att orientera offensivt och bra – vilket jag faktiskt också gjorde. Fick ju kartan 1min innan start varför jag kunde få en överblick över hela banan direkt och läsa in flera sträckor. Genomförde dem sedan till punkt och pricka och även om jag tappade mycket i utförslöpan till 3:an (måste öva att vara ännu snabbare utför, även om jag tappade mest på att jag gick genom det branta och gröna partiet.) Sprang sedan bra, hade bra tryck, men lite dåligt genomförande till 10:an. Till 12:an tror jag att jag är för långt höger istället för att lita på riktning och känsla och fortsätta. Här går 1:18 och jag borde sprungit höger istället för vänster – det vet jag nu! Kämpade sedan på och gjorde en liten sväng till där jag tappade 30 sek. Sista kilometern var alpängslöpning utför och jag tänkte hela tiden på Simon när jag sprang. Vi körde ju nämligen 1000m-intervaller i vintras på rundan runt stugan, där 2,5:anbacken i början är med som är ganska brant. Richard K, Jennie och jag tappade alltid värdefulla meter på Simon där i utförsbacken och då var knepet att luta sig framåt och rulla på, vilket jag nu alltså gjorde i Schweiz. Det gick bra och jag tappade inte så många sekunder. Trodde det var Schweizarna som skulle vara snabba där, men Ida N-B imponerade stort på mig på alla sträcktider utför, även till 3:an – HUR GÖR DU, IDA? 🙂

Jag sprang i alla fall i mål på en ny ledartid och det höll sig ända tills den där Jansson löpte i mål. Men det kan jag ta. Helena är Helena, som är bästa förebilden och därför var det kul att kunna matcha henne ganska bra och såklart med 2xSWE i topp. Detta var ett fint lopp att ta med mig mot min satsning mot VM medeldistans 2012. Jag slutade i alla fall 1:36 efter Helena.
Karta med GPS.

Och terrängen då. JUST AMAZING! Så himla fin skog hela den första delen av banan, sedan lite snabb alpäng, sedan riktigt klurig och rolig orientering i Lilleputt-land och därefter full fart hela vägen in i mål. Visst, sista biten kanske inte var så kul orientering, men det är en utmaning att springa så fort utför och en nyttig lärdom – så jag gillar’t. Näe, mer av den här typen av orientering tack.

Efteråt var det ännu mer njutning i sommarvärmen och jag fick också mottaga ett andrapris och kindpussas på riktigt för första gången.

Innan vi åkte tillbaka med bilen mot Chur och Sauters tog jag mig en vy över området och insåg vad jag precis hade gjort – denna dagen och hela veckan. I’m living the dream.

Väl tillbaka var det lite relaxing och middagsintag innan det var dags för att svira om och ladda för lite partyparty. Två av bröderna Sauter, Elin och jag styrde Cinquicentan mot Flims där vi stannade vid en mur där det satt ett gäng Schweizare. Lite häng där och sedan fortsatte vi mot Laax(efilén) där vi gästade Judiths pojkväns boning(?) och där var det en jäkla massa folk. Kul att träffa Judith förresten, det hade jag ju gjort tidigare under veckan också, om än inte så mycket. Lite häng och tjôt där, mycket svenska (alla pratar ju för fan svenska – sen när blev det ett universalspråk?!). Sedan var det dags att gå ner till ”festen”, som när vi kom ner var död och arrangörerna plockade bort mixerbord o s v. Det hade kommit klagomål så de bestämde sig för att stänga ner alltihop. Jaha, vad gör vi nu då? Då är det någon som säger att ”det är några som har fest i skogen 10 min bort”. Eeh okej? Både Elin och jag såg framför oss ett 20-tal stå mitt i skogen med mobillampor och på sin höjd en bergssprängare på axeln. Jaja, alla beslöt sig för att gå dit i alla fall och efter kolsvart mörker kommer det färgglada lampor i träden och så når vi floden. Där är en bro byggd över och mitt på är det en liten lounge med soffa, bar och grejer. På andra sidan är det en fet scen med dansgolv uppbyggd i träden. Det visar sig vara en lokal fest som arrangeras en gång varje år. Röta? Under kvällen visar det sig även finnas en sallads- och brödbuffé helt for free. SÅ SJUKT! Sedan dansades det heeeeela natten lång. När kom vi hem? Halv 6. Som hittat!

Dagen efter blev det frukost vid 1-tiden innan det var dags för Elin och mig att packa ihop våra saker och säga tack och hej till vår värdfamilj. Det kändes inte som om vi skulle kunna tacka dem nog. Jag kommer nog vara evigt tacksam. Vi hade det verkligen hur bra som helst och kunde aldrig fått det bättre. Hoppas att vi inte var i vägen för mycket. Hoppas också att ni vågade testa hjortronsylten!

Åtgärder

Information

Kommentera

