Seger igen i Hallands 3-dagars

18 07 2011

Efter en svajig månad var ändå formen på uppgång under Euromeeting och under Hallands 3-dagars som skulle bli ett genrep inför O-ringen fick jag på nytt känna tryggheten i att kunna prestera mycket stabila orienteringslopp.

Startade sent på den inledande första etappen då det var medeldistans. Såg definitionen att det var många kontroller och det gjorde att jag såg fram emot loppet ännu mer. Planen var klar och när klockan pep sprang jag iväg och jag kände direkt att jag hade tankarna på rätt plats. Får medge att kartan var lite sisådär bitvis och speciellt i inledningen, men jag hade ändå sorterat ut det jag ville orientera på varför det inte störde mig så mycket. Till 3:an gör jag banans enda kontrollbom och det är på grund av att det gröna inte stämde. Trodde mig följa norra kanten, men det visade sig vara en annan kant, men jag förstod ju direkt att jag var för långt åt höger och ingen större skada skedd (30 sekunder). Därefter går det bara fint och jag förenklar på ett bra sätt. Känner mig trött ganska tidigt, men biter i bra. Är lite missnöjd med ytterligare en sträcka, den lite längre till k13, där jag går upp i skogen för tidigt och får springa uppepå där det var väldigt besvärligt med mycket enebuskar. Borde gått nedanför ända fram till ängshörnet och upp där skogen var finare. Dock lite svårt att utläsa på kartan eftersom det är en hel del vitt uppepå höjden där jag sprang, men i själva verket såg jag inte så mycket vitt. Är ändå bara 5 sek efter på sträckan, men jag tippar på att jag tappat minst 20 sekunder på detta vägval. I övrigt springer jag alltså mycket mycket bra och tar hem 14 av 19 sträcksegrar och vinner med 3:37 före Anna F.

Karta etapp 1.
Winsplits etapp 1.

Denna seger gav mig ett minst sagt skön start på detta Hallands 3-dagars och det gjorde att jag kunde känna mig lugn och trygg inför etapp 2, ”bergsetappen”, 6,5km. Nu var det ju inte så många berg att bestiga utan snarare menade man berg i dagen och finskuren kustterräng.

Började lite darrigt med att jag inte såg stigen till första och sedan inte förstod beståndsgränsen precis innan kontrollen utan trodde jag skulle se stupen, och sprang därför ner till stupen öster om kontrollen. En minuts misstag. Dock skärper jag till kartläsningen och genomför sedan resten av banan på ett bra sätt tekniskt, förutom stenröset k7 där jag inte ser skärmen och står närmare 10 sek mitt i stenröset, men kontrollen var visst gömd bakom ett träd. Fysiskt sett fick jag kämpa något otroligt då jag hade ett väldigt besvärligt magont från 3:e kontrollen. Hade extra ont när jag tog i uppför. Tror att det berodde delvis på att det var tävling så pass sent dagen innan och middag blev sent, bilåkning och sedan sova för att upp och springa igen tidigt på morgonen. Men som sagt, jag kämpade mig runt och höll ihop det bra igen. Tappade lite på några vägval, men jag ville springa kortast möjliga väg och insåg att jag inte skulle göra några stora tidstapp på det. Loppet räckte iallafall längst och jag kunde ta min andra raka etappseger, denna gång med 1:46 före Emma A. Detta betydde att jag nu hade en ledning på hela 8 minuter och 27 sekunder före Elsa som gick ut precis före Emma och Anna. En betryggande ledning med andra ord.

Karta etapp 2.
Winsplits etapp 2.

Taktiken var dock att inte vara för passiv utan springa som vanligt, men med extra säkerhetskollar då och då. Detta gjorde jag hela den 6,7km långa banan, åtminstone fram till varvningen (efter blev jag lite loj och trött även om jag höll ihop det helt okej ändå!). Vid 5:an gör jag ett misstag (borde sprungit höger runt och kommit in via gula – branterna och upp, men jag tycker mig ha bra riktning över mossen, vilket jag har, men möts av ett jättestort vindfälleområde. Vet inte hur jag ska tolka kartan om vindfällena är det vita med beståndsgränsen eller om det är det gröna? Går vänster om fällena och kommer upp till en tydlig ås och en ännu tydligare sänka. Vill verkligen hitta detta på kartan så att jag kan försäkra mig om min position. Hittar det inte exakt, men inser att jag måste vara vänster om kontrollen och kan sedan få rätt kurs och klättra upp alla nivåer upp till mitt stup. Nu i efterhand ser jag vad jag har varit och vilka punkter det var jag såg i verkligheten då, men inte på kartan och det visar sig att detta ligger i ringkanten som inte är öppnad. Så kan det gå. Tappar ca 1,5 minut på detta. Men jag hade ju gott om tid på mig. Springer sedan bra resten av banan med undantag för några småmisstag på sträckorna. Kan ohotat hoppa över mållinjen och vinner med 8 minuter och 47 sekunder före Anna F som precis spurtslog Emma A och därmed säkrar jag andra raka segern i Hallands 3-dagars. Dock vinner jag inte etappen utan jag är 47 sekunder efter Karin A-Thern som springer upp sig till 5:e plats.

Karta etapp 3.
Winsplits etapp 3.
Totalresultat.

Segerpremien blev en vistelse på Asia Spa i Varberg med valfria aktiviteter, 3-rätters middag, en övernattning och så hotellfrukost. Måste användas under det närmaste året. Och detta är för två personer. Nu gäller det bara att ragga upp nån att ta med mig…

Dubbelseger i HD21 för GMOK.
Foto: Lisa Brunzell / Hallandsposten

Läs också: Göteborgarna dominerade i Hallands skogar.

Åtgärder

Information

Kommentera

