Euromeeting och pre-WOC 2013

18 07 2011

9 dagar i norra Finland och 9 dagar med strålande sol och mestadels en riktigt het värme. Tävlingsmässigt började det på botten, men kurvan pekade uppåt och avslutningen blev helt okej. Bortsett från tävlandet så har det varit i princip på toppen hela tiden!

Det började som sagt med, p g a förseningar och strul i Helsingfors, att bagaget blev kvar på Vanda och det blev lite shopping.  Bikinitopp och beachshorts inhandlades och jag hade turen att ha rätt skostorlek så att jag kunde låna mig till ett par löparskor. Sofie tog Recoverytofflorna på och så gav vi oss ut med karta och kompass på tallheden kring idrottscentret i Vuokatti. 50 minuter senare kom vi svettiga och glada efter ett fint uppmjukningspass i terrängen. Därefter körde vi ett pass i VM-långrelevant terräng och värmen hade tärt på min kropp och det var nära en väggning. En halv liter sportdryck, lite ananas och lite sömn senare så var kroppen back on track. Kan tilläggas att den första natten innebar svensk sauna med en rumstemperatur på dryga 30 graderna. Inte optimalt för sömnen.

På söndagen var det lite kallare och molnigare väder och vi fick två fina lättare pass och god återhämtning inför stundande tävlingspremiär. Vi fick också lurat ut att det inte bara var herrlandslaget i skidor som var på samma träningsanläggning som vi utan också damlandslaget med Saarinen.  Även en del skidskyttar från hela Europa och mycket ungdomar. Häftigt ställe! De hade nämligen både en skidtunnel och en snowboardpist inomhus.

På måndagen var det dags för sprint och dagen började som vanligt med morgonjogg med Sofie och har även för mig att det blev bad. Kände mig pigg i kroppen och laddad innan start, men tyvärr stressade jag direkt från start när första stämplingen cp:ade. Emit är inte min grej. Jag vågar inte lita på att stämplingen tar om jag inte får ner den helt och på nåt vänster stod jag i flera sekunder utan att få till en bra första stämpling. Detta stressade som sagt och även om jag tyckte att jag jobbade in framförhållningen så har jag inte riktigt koll vid 10:an och tappar bort mig på kartan till vilken kontroll jag är och läser därför sedan från 11an till 12an istället för en kortsträcka (dock med vägval långt runt ett opasserbart staket) 10:an till 11:an. Känner mig pigg och trycker på hela vägen in i mål, men när jag av speakern hör att jag tar ledningen med 1,5 minut fattar jag att något är fel och när de sedan säger ”error” så inser jag att jag hoppat över en kontroll. ”DET ÄR INTE SANT!”, en enorm besvikelse sköljer över mig och jag har gjort det igen… Nu hade det ju känts bra i kroppen för första gången på ett tag. Loppet hade matchar Sara som vann, men där och då var det inte kul alls. Inte roligt heller när ytterligare 4 svenskar även de hoppar över en kontroll, visserligen inte samma, men ändå. Kul dock att det blev trippelseger för Sverige i damklassen och seger även i herrklassen. För oss andra som nu var utom tävlan i sammandraget (hade inte riktigt insett att det var en 4-dagarstävling) så blev det dumstruten på (fick en tomteluva när vi gick i mål) och försöka gå för etappseger.

Tillbaka till hotellet för att bada, både i sjö och bubbelpool, lite sauna och middag. Dagen efter morgonjogg och bad och sedan tuff långdistans masstart. Ett litet fall framåt, men tappade stinget andra halvan och jag glömde av att fightas och kämpa. Lyckades också stuka foten 3 gånger, ganska illa, under loppet  så foten var inte bra efter målgång, men fick lindat den snabbt tack vare en riktig rusch av Lilian (vilken man ser på gps:trackingen, ser sjukt kul ut!). Jag får verkligen tacka mina söta teammates både för peppning efter diskningen på sprinten, men också för servningen med fotstukningen! Foten repade sig som tur var rätt fint och tacksamt nog var det ju vilodag på onsdagen.

På ”vilodagen” var då frågan om jag skulle våga springa på foten. Diskuterade saken med mig själv och när Sofie frågade vad jag kommit fram sa jag att ”jag vill springa, men jag borde cykla, alltså ska jag cykl…” ”Då ska du springa! Vi pratade ju igårkväll om att vi ska göra det vi vill och inte det vi borde!”. Så sant som det var sagt, foten var ju inte så dålig, så jag lånade Saras vrickskydd och sprang och det gick fint. Skönt med en lång lugn jogg. Joggade (och lekte indian och cowboy), via ett litet sund, ut till sandön som var så otroligt fin! Rehabilitationplace numero uno. Därefter besökte vi Kuhmos vinterkrigsmuseum och fick lära oss ett och annat om områdets historia vintern 1939-1940. Mycket intressant. Kuhmo är dessutom känt för Kalevala, Finlands nationalepos på 50 verser. Vi besökte Kalevalabyn och testade på hästskokastning och pilkastning. Därefter en lugn eftermiddag, där vi firade Pekka som fyllde år. Glass! Hur gott som helst! Sofie fyllde år i början av veckan och även då blev det glass. Smarr! Kvällen bjöd även på ett Annelisamtal. Hon har förmågan att få mig att vara riktigt ärlig mot mig själv. Avslutade kvällen med biljard i lag med Jonas mot Rollen och Anders. Vi vann nästan.

Torsdagen började med morgondopp och sedan taggning mot medeldistansen – det första ”riktiga” loppet på länge. Foten var ”Katta-Borg-tejpad” av Anneli och det kändes bra att springa. Slarvar/förstår inte riktigt den stora kurvbilden till 2:an och lägger mycket tid. Därefter går det bra en period, men tappar lite kämparork på långsträckan upp. Därefter bestämmer jag mig för att det är slut på fjösandet och trycker på och det börjar gå bättre. På långsträckan tillbaka springer jag och får tanken att det är såhär det ska kännas, och det är såhär jag gör när jag springer bra. Jag vinner sträckan med 15 sek och tar in mycket tid. Känslan var rätt. Jag gjorde allting rätt. En plan hela vägen, riktning, blicken upp och offensivt genomförande med många snabba checkar. Perfekt! Blir 4:a. Ett fall framåt.

Taggning mot sista dagen och Mintuun (AP…) fick vänta. Bodde hela vistelsen tillsammans med Sofie och vi hade många givande samtal mornar, dagar och kvällar. Om allt. Livet i stort. Skrattade så jag fick ont i magen när vi tillsammans mindes Euromeeting i fjol. Somnade sent, men det var det värt.

Upp på fredagen och morgondopp – check. Sedan jaktstart. Fick, eftersom jag inte var med i sammandraget, gå ut i minutstart sent, men med Maria 2 minuter fram eftersom hon också hoppat en kontroll på sprinten. Sprang iväg bra, men inte distinkt, litade inte riktigt på foten (som annars funkade hur bra som helst), men jobbar mig in i tempo och teknik. Seglar dock iväg till 5:an och tappar ganska mycket, men biter i och biter tillbaka. Kämpar på hela vägen och jag känner att jag är på rätt spår. Orken är bra och ännu en positiv erfarenhet av att ladda med sportdryck och sedan ta gel på banan. Det har fungerat bra när det gäller orken och känslan i kroppen. Är några minuter efter bästa tid, men det blir något annat när man går ut i jaktstart . Bestämmer mig för att vara nöjd. Avslutar tävlingen med pannkaka som den började efter sprinttävlingen i Kuhmo. Kanske världens bästa pannkakor.

På kvällen umgicks vi med laget och ledare och bara hade det gött och skönt tillsammans. Käkade tidernas gottebuffé och tackade varandra. Fick även tändstål som en symbol om att gnistan mot WOC 2013 är tänd. Sedan blev det självklart tävling. Få en eld som brinner minst 10 sekunder. Jag slarvade lite med förberedelserna tror jag och fick inget riktigt flyt, men blev i alla fall bättre än finnen som blev rejält åtklämd av samtliga svenskar. Pekka – du får öva till nästa gång!

Innan hemfärd hann vi med ytterligare ett pass på tallheden och lågan mot VM om två år är begynnande…

Resultat från alla tävlingar.
Tävlingskartor i kartarkivet.
Träningskartor mot WOC 2013.

Fler bilder i albumet.
Alla är tagna av Therese Klintberg.

Åtgärder

Information

Kommentera

