Berg- och dalbana.

5 07 2011

Den senaste tiden har varit en berg- och dalbana utan dess like. Jag som annars brukar hålla mig på en jämn nivå när det gäller det mesta, men så har det alltså inte varit under de veckor och dagar som passerat.

NORT bjöd på det mesta som man inte vill ska hända under en tour. Först en kropp som hade dragit på sig något litet virus eller bakterie som stoppade mig på kvalet. Sedan en felstämpling på knockoutsprintkvalet i Göteborg och en strykning i det sammanlagda resultatet. Sedan höll jag på att hoppa över en kontroll på finalen. Här i Finland började vi med sprint igår och där hoppade jag över en kontroll (fan, jag skulle gjort felet i Norge så det hade varit been there done that…) och än en gång är jag struken i det sammanlagda och inte får delta på jaktstarten. Visserligen hade jag inte riktigt greppat att det var som ett 4-dagars det här, men så är det. Idag på långdistansmasstarten stukade jag foten sammanlagt 3 gånger under sista slingan (sista gången vid sista kontrollen tog ganska hårt och jag fick spurtstryk vilket inte brukar hända annars)… Foten är helt okej nu så det ska nog gå att springa på torsdag (medeldistansen).

Ja, det har varit mycket ner. Mycket kraftiga misstag som jag inte gjort tidigare som att hoppa över/stämpla fel på kontroller o s v. Synd också att göra det på tourer där man straffas för kommande löp också. Varför det har hänt? Antagligen alldeles för mycket i huvudet under maj och sedan en intensiv tävlingsperiod så att jag förskjutit hjärntröttheten. Jag har inte kunnat ha samma kartkontakt som tidigare. Jag tittar på kartan utan att läsa kartan. Jag har p g a detta också blivit alldeles för passiv i löpningen och tror att jag inte orkar fysiskt. Så var det idag på långdistansen.

Dock finns det såklart lite bra också. Revanchen ock körningen på NORT:1-sprintfinalen var offensivt och bra och idag var tekniken bra och jag fick försöka igen att vänja mig tillbaka vid mina gamla orienteringsmönster med kompassen o s v. Nu ska jag försöka få det att stämma och känna att jag gör vad jag faktiskt kan.

I övrigt är läget bara fint här i Finland. Vi anlände i fredags och då kom bagaget inte med, så i lördags morse blev det lite shopping på lokala butiker. Sofie och jag fyndade och lånade ihop lite grejer och så blev det en fin orienteringstur på tallheden iförd bikinitopp, surf/strandsshorts och i Sofies fall solglajjer och Salomontofflor. Jag hade lyxen att få lånat ett par Speed Cross.

Åtgärder

Information

Kommentera

