18 kilometer snabbdistans

27 06 2011

Deg i kroppen. Deg i huvudet. Deg i allmänhet. Det behövde helt enkelt hända något. Lite action. Vad gör jag då? Jo, jag snörar på mig dojorna och drar ut och springer 18-kilometarn i Skatås det snabbaste jag, för dagen, pallar.

Riktigt pigg första kilometern, även om jag öppnade lugnt, och hann tänka att, ”fan vad gött, det är en sånhär dag!”, men efter lite uppförslöpor och ökande hög fart så börjar det kännas som om det kommer att bli tufft att hålla fart hela vägen. Lite tungt att svänga av milen och inse att jag har 8km skogsstig framför mig och när det sedan har betats av så är sista biten 5 km kuperat elljusspår, men vad gör man inte för att visa kroppen vem det är som bestämmer!?

Första delen på skogsbiten är ganska tuff med mycket uppför, men efter regn kommer solsken, efter uppför kommer nedför och jag kunde rulla på förbi passering halvvägs och sedan den psykologiska 10km-passeringen. Dock började jag bli trött någonstans här för då har man fått springa lite grusväg ett tag och kommer in på en bitvis väldigt stenig stig i skuggan av Getryggen. Det är rakt, det är småknixigt, men bara tugga på som gäller. Kilometrarna passerade ändå ganska fort, men jag tror att det var vid passering 11 km som jag först började känna mig lite för trött och sedan någon kilometer senare även fick den första ordenliga rysningen av frossa. När jag kom på milen igen och hade 5 km kvar möts man av ett par ganska tuffa backar, framförallt de backarna på slutet, när man viker av från Delsjön upp mot Brudarebacken. Där var det inte mycket till fart och inte mycket kräm kvar i benen. Försökte rulla på utför, men likt en tidigare utförslöpa så belönades jag inte med återhämtade ben utan snarare en ond mage. Kämpa, kämpa uppför backen till ridbanan och sökte kilometerskyltar även om jag vet exakt hur den sista biten av sträckan är. (Förövrigt är det ganska intressant att man passerar 3 olika sista-kilometers-markeringar på de 3 olika spåren 2,5km, 5km och 10km när alla slutar på samma ställe! Tur att jag sprang med GPS som kan ge mig min exakta distans när jag når målet.) Ja, nått målet hade jag inte gjort än, hade en tung backe kvar och om det var låg fart i de tidigare backarna så var det ännu lägre nu och pulsen var uppe på 184 slag/minut trots att det var benen som sa ifrån mest. Försökte ändå rulla och öka sista hundra metrarna till 3:30-tempo och när jag korsade mållinjen hade jag sprungit 18,4 km på 1:25:56.

Trött.

Vatten.

Du är ta mig fan dum i huvudet. Fanns det inget annat sätt du kunde gjort detta på?

Nope.

Kräma ur ordentligt var vad som behövdes. Jag visade kroppen och huvudet att jag orkar och kan om jag vill. Jag behöver bara ge mig en uppgift, något att genomföra och sen ge mig fan på att det ska gå oavsett hur allting är runtomkring innan. Tiden är inte viktig. Det är första gången jag springer så långt och försöker springa på hela tiden. Eftersom underlaget är så varierat är det också svårt att jämföra med annat, men det viktiga för mig efter det här passet är att jag fick känslan att ta ut mig ordentligt och kämpa och känna att jag klarar av det.

Jag har kommit fram till att jag behöver taggas upp. Jag behöver inte bara tänka offensivt, jag behöver känna mig offensiv. Jag tror att jag försökt tänka offensivt, men varit defensiv när jag sprungit iväg och jag har inte vågat ta chansen (nu på NORT. Dock hade jag något skit i kroppen under första deltävlingen och kanske även andra, men attacken fanns där inte i Göteborg). Jag måste ta chansen att med hjälp av all den träning jag har gjort, utmana kroppen och huvudet!

Det här är värt att firas med en chokladboll!

Inga gränser, inga spärrar, jag vet att jag klarar av det.
Venlaspurten. Foto: Hugh Cashell

Åtgärder

Information

Kommentera

