Hög lägstanivå och NORT-uttagning!

8 06 2011

Den senaste tiden har varit hektiskt med många värdetävlingar. Detta i kombination med mitt första möte med den franska VM-terrängen kring Annecy och Aix-Les-Bains. Man kan väl säga att terrängen där håller en minst sagt sysselsatt…

Frankrikelägret var ett riktigt toppenläger! Underbart väder, riktigt varmt nere på lägre höjder, men bra temperatur för träning på de 1000 hm som vill höll till i skogen på. Fick med mig ett par riktigt bra träningstävlingslopp (knockout-sprint i Genève och OneManRelay på Le Semnoz) även om min insats på observationstävlingarna (medel och lång) inte gjorde mig helt nöjd (5e respektive 7e svenska). Utöver tävling och träning fick jag med mig så otroligt mycket härliga bilder att blicka tillbaka på. Vi jobbade mycket mental träning och återhämtning. Söndagkvällens relaxtid intogs under stjärnhimlen tillsammans med härliga människor. Läckert! Under veckan blev det även bad i turkost vatten i Lac d’Annecy (som en pool med 4 mils omkrets kantat av 1700m-toppar).  Vi var också på alpängsvandring och hade picknick med jordgubbar på dryga 1500m höjd. Helt underbart! Ja, vad mer ska jag säga? Startplatsen på långdistansen är svårslagen. Likaså den på 1500m höjd och en vy över VM-städerna Aix-Les-Bains och Chambéry, turkost vatten och berg… Vad mer behöver man? Ingenting. Jag kan verkligen inte få nog av att titta när jag är på sådana här ställen. Detta är något som alla måste få ta del av. Jag njöt. Ända in.

När jag kom hem påmindes jag av hur platt Sverige är. Och vilka kontraster det finns mellan terrängtyper. Det var ju i princip bara hem och vända innan vi på onsdagen åkte upp till Dalarna för att springa För-EM och tre Elitserietävlingar. EM är ett mål för nästa år och detta var en perfekt start i uppladdningen mot det.

Tyvärr upptäckte jag på torsdagmorgonen att kroppen vägrat ta upp vätska de senaste dagarna och när jag trott att jag vätskeladdat bra har det egentligen bara runnit rakt igenom. Det blev därför en ordentlig kamp under de 13,3km fågelvägen som skulle bemästras. Kände mig torr och seg redan från start, men bestämde mig för att kämpa och kämpa. Det gjorde jag och avslutade dessutom riktigt bra genom att på ett smart vägval och tempoväxling återta de positioner jag förlorat genom en liten bom. Dock är jag ej godkänd p g a en felstämpling på en beståndsgräns. Ingen större grej, shit happens, jag kollade inte kodsiffran, men jag var iallafall inte så fel ute. Dagen efter joggade jag lite OL och försökte jobba in bra beteende och lade upp en plan framförallt för inledningen av medeldistansloppet. Detta praktiserade jag sedan och gjorde det bra sånär som på 2 sträckor. Blir 6:a vilket är fullt godkänt trots de där två ganska stora tidstappen och tung kropp. Fortfarande lite problem med vätskan. På måndagen var det sprint och dessutom observationstävling för VM och andra uttagningar. Har en plan, mer strukturerad än för medeldistansen och genomför den bra. Dock tappar jag lite fokus när jag läser på fel sträcka och två sträckor blir dåliga och där tappar jag mycket, men bitvis är det mitt bästa sprintlopp någonsin om man tittar på sträcktiderna i förhållande till konkurrensen. Avslutar ännu en gång mycket starkt.

Dessa lopp tillsammans med övriga prestationer och framtida visioner gav mig en plats till världscupstävlingarna Nordic Orienteering Tour som går av stapeln i Finland, Sverige (Göteborg!) och Norge 16-25 juni. Fantastiskt roligt och jag är så himla motiverad och taggad! Distanserna är sprint och medeldistans som jag lärt mig att tycka om riktigt mycket och jag njuter av utmaningarna som orienteringstekniken inbjuder till med alla snabba beslut som ska tas i riktigt hög fart. Jag känner mig dessutom otroligt mycket mer förberedd på alla plan än vad jag gjorde inför samma tävling förra året så det kan nog bli 3 riktigt roliga tävlingar.

Nu är det en vecka kvar till premiären. Först blir det lite återhämtning eftersom det varit en riktigt tuff tävlingsperiod. Tävlingarna i Dalarna var ju som 14km sprint på torsdag, 7km sprint på lördag och 3km sprint på måndagen… Tallhed inbjuder till riktigt hög fart och man får inte vila någonstans. Pulskurvan på långdistansen var som ett löptestlopp. (Något som borde vara mer återkommande i min träning?)

Under NORT-perioden ska även Jukola hinnas med. En rolig klubbresa och stafett som jag även den ser fram emot mycket. Jobbet börjar tona ner sig lite och jag får mer tid över till att planera loppen och lägga upp taktik, utvärdera och såklart också återhämta mig fysiskt. Kanske också till att skriva mer här?

När det gäller ”bomben” som jag nämnde i något tidigare inlägg så är det att jag köpt lägenhet i Björkekärr, Göteborg. Inflytt 1 juli. Otroligt skönt att jag slipper oroa mig och fundera på att jag inte har någonstans att bo. Nu kan jag bara luta mig tillbaka och fokusera 100% på det jag vill: att orientera.

Sammanfattningsvis så har jag absolut höjt min lägstanivå ytterligare snäpp och jag har fortfarande en liten bit kvar till några av de svenska tjejerna och således också den absoluta världseliten, men jag befäster min plats i gruppen precis bakom. De riktiga topparna har ännu inte kommit, men de ska inte komma nu heller. Jag kan också passa på att lyfta den svenska damtruppen som är riktigt stark just nu där det inte bara är Helena som imponerar gång på gång utan även Annika och de andra. Blir kul att vara med och hänga på där!

Mot mål på sprinten i Falun och en säkrad NORT-plats.
Foto: M. Eliasson

Åtgärder

Information

2 responses

9 06 2011
annispannis

Lina, Grattis till Nort-uttagning! Riktigt kul o välförtjänat 🙂 Kanske kommer o hejar på Götaplatsen eller så håller jag en tumme eller två för er! Kul,kul med lägenheten också, blev det stabbegatan? Blir snart ett litet ol-mecka i Björkekärr 😉
Keep the good work up!! Kram!

10 06 2011
Lina Strand

Tack Anna! 🙂 Åh, det får du göra! Tror det kan bli riktigt bra stämning! Ska försöka ta mig hela vägen till Götaplatsen också! 😉 Japp, Stabbegatan it is! Sen kan vi börja köra med Team Björkekärrsträningar! 🙂 Kommer bli fint! Hoppas du mår bra och att du har det gött hemma i Krokek!:) Detsamma! Kram!

Kommentera

