Ibland blir det inte som man tänkt sig…

26 04 2011

Planen var en långhelg med intensivt tävlande och som skulle resultera i en sliten kropp denna tisdag. En långhelg blev det, men bara en tävling och därefter blev det en hel del slöande varvat med illamående. Ingen tuff långdistans och ingen jaktstart. Ja, ibland blir det inte som man tänkt sig…

Natten till Stigtomtastafetten sov jag otroligt dåligt, bara några timmar på morgonkvisten. Vaknade med att vara otroligt tung i huvudet, men jag tänkte att det ju lär bero på sömnbristen så det var bara att bita ihop, springa och sedan sova resten av dagen. Jennie startade och gjorde det med att springa stabilt och växla 2:34 efter täten (Lidingö). Louise tog vid och plockade till 12:e plats och tappade bara 45 sek på täten så vi var 3:18 efter. Jag sprang iväg med några lag ganska tätt före och efter. Fick in bra flyt direkt och gjorde helt enligt planen. Hade ”egen” gaffel en del och passerade således en hel del lag ganska omgående. Kände dock hur tungt huvudet var och det övergick mer och mer i illamående för att jag antagligen fick koncentrera mig så hårt för att bibehålla fokus. Men terrängen var tacksam, öppet och fint, ligga på riktningen rakt på och titta efter rätt punkter. Hade ett par lag i rygg längst bort på banan (där jag förövrigt var otroligt nära på att spy), och bestämde mig där för att inte göra någon tempoväxling utan bara fortsätta på samma spår som tidigare. Lämnade lagen bakom vid någon gaffel och sedan sprang jag själv in i mål. Sprang prickfritt ända tills näst sista där jag är lite bekväm i mitt läge och drar via hygget och tillbaka upp. Springer iallafall i mål som 6:e lag, 6:30 från segern. Många superlag precis före och likaså var det riktigt namnkunniga lag efter vilket visar på att vi håller mycket bra. Kul! Karta

Illamåendet släppte ett tag, men kom tillbaka. Likaså huvudvärken. Under hela lördagen gick det i perioder och ibland var jag tvungen att lägga mig ner ett tag för att det konstant kändes som om det i magen ville komma upp. Var ute och joggade på morgonen och kände lite illamående även då även om det inte var hela tiden. Dock kändes det bättre på kvällen och söndagsmorgonen, men ju mer det närmade sig tävling (och efter frukosten) kom det tillbaka. Låg och sov i karantänen och promenerade/joggade till start. Hulkade litegrann och började väl inse att det kanske inte skulle bära. Nåt var antagligen fel. Slog ändå bort de tankarna, för jag ville så gärna springa. Det kanske är nervositet? Kände mig trots allt i bra mode sista minutrarna innan start, men när jag väl satte igång att springa och ta i så var magen på väg att komma upp flera gånger och jag bröt redan halvvägs till första kontrollen. På promenaden tillbaka fortsatte illamåendet. Resten av dagen gick det upp och ner igen, men på kvällen kändes det riktigt bra, likaså under natten och morgonen efter. Tänkte att jag nog kan springa lite, men vände lite igen efter frukosten även om det var bättre än tidigare dagar. Bestämde mig för att hålla mig passiv en dag till för nu är det 10mila som gäller. Fick därför en solig dag på TC och fixade en fin bonnabränna, men jävlar var det rycker i benen när man bara får stå vid sidan…

Jag vet inte varför jag mått som jag gjort, men det är fler som haft liknande problem, om än något värre med mer magproblem och spyor, men antagligen har jag fått i mig nåt. Idag börjar det kännas bättre och jag ska ut och röra lite lätt på mig. I övrigt ska jag ta det ganska lugnt.

Denna perioden har hittills inte blivit alls som jag tänkt mig när det gäller den fysiska biten och det är lite frustrerande. Jag har dock huvudmålet kvar och fortfarande mycket goda förutsättningar för att göra något riktigt bra. Det är dags för mig att släppa hörnflaggan och komma in i matchen på riktigt.

Åtgärder

Information

One response

26 04 2011
sofia

En stolpe ut betyder att det finns fler stolpar in kvar.

Kommentera

