Samling på landslags- och klubbnivå!

21 03 2011

Under förra veckan hann jag med att både vara med på landslagssamlingen i Hallsberg och på klubbsamlingen med Ingela under lördagen. Flera riktigt givande dagar med andra ord där jag också fick besöka himmelriket: lång OL-bana i Labacka. Extas!

Veckan började lite sisådär med något som kittlade i halsen. Jag drog igång det tunga artilleriet med en gång: whiskey, färsk ingefära, mycket sömn. Det resulterade i att det drog sig tillbaka och jag kunde jogga och träna lite styrka på onsdagen. Skönt!

På torsdag förmiddag åkte jag till Hallsberg för andra landslagssamlingen som skulle pågå ända till söndagen, men jag hade valt att bara delta torsdag/fredag eftersom det var mycket snö i Hallsberg och knappt någon i Göteborg. Jag tar hellre teknik på barmark än i flera dm snö! Dock fick jag mig två väldigt bra dagar tillsammans med landslaget.

På torsdagen fick vi testa den nya gafflingsmetoden Runners Choice och det var lite intressant. Jag dribblade bort mig själv lite då jag trodde jag var vid 2an när jag var vid 1an, men annars gick det fint. Dock finns det fortfarande en hel del att utveckla innan gafflingen är anpassad för tävling. Det som var skönt var att kroppen kändes bra, även om jag hejdade mig och sprang i lagomt tempo.

Under resten av dagen pratade vi om hur man måste jobba för att förändra beteenden och hur mycket man kanske måste öva innan något sitter i ryggmärgen. I början hoppar myelinet i 2km/h medan det, efter lång tids övning, kan hoppa i 200km/h, och det är då det går ”per automatik”. Intressant. Att vi orienterare är väldigt bra på att utvärdera och analysera det vi gör, det är sant, men oftast analyserar vi bommar. Vi låter oss alltså göra misstag som vi sedan funderar på hur vi kunde undvikit dem. På det sättet kan man ändå säga att vi på något sätt övar in ett beteende som innehåller misstag. En musiklärare kan direkt säga stopp när han ser att eleven är på väg att ta fel ton och hindra det innan eleven börjat spela flera toner fel, men i skogen har vi ingen coach som alltid kan säga stopp när vi är på väg ner i fel sänka. Vi måste själva oftast vara elev och vår egen coach. Men det är tänkvärt det här med beteenden, och att få rätt beteenden att sitta. Är mitt mål att aldrig lämna en kontroll förrän jag har en plan för hela sträckan till nästa kontroll så gäller det att jag distinkt från början tar mig i kragen och gör en plan. Från början kan det betyda att jag måste stå 10 sekunder helt stilla vid kontrollen. Börjar jag istället springa ett femtiotal meter och sen gör min plan så kanske jag sprungit 50m lite snett och måste vinkla tillbaka, eller att jag inte tänker på att jag kommit så långt som vad jag gjort o s v… Det gör att mitt beteende blir lite luddigt, osäkert, jag kan inte vara säker på vad jag gör exakt och således inte bli helt trygg med det. Så att från början göra något rätt, även om det innebär att jag måste stå 10 sek still kan vara guld värt i slutändan. Efter ett tag tar det bara 5 sek, sedan behöver jag bara stanna till som hastigast. Därefter har jag sådan framförhållning att jag har planerat sträckan till nästa kontroll redan innan jag kommit fram till kontrollen. Till slut gör jag detta utan att jag måste tänka exakt hur jag måste göra för att det ska bli rätt, jag bara gör det. Och fort går det. Som Anneli sa: Det kan vara som att alltid ha sagt ”Ole, dole, DOFF” till att plötsligt ändra till att det istället ska vara ”Ole, dole, körsbärstomat”. Inte så lätt och det kräver sin övning…

Så: VAD behöver jag förändra? HUR ska jag förändra det? VILL jag förändra det? Sedan är det övning övning och övning för att genomföra det.

På fredagen hade vi uppföljningsövning, och jag sprang tillsammans med Jenny och vårt syfte var just det att planera sträckan och förenkla mycket. Vi lyckades mycket bra! Det var kul! (Trots 2dm nysnö i terrängen…)

På eftermiddagen blev det ytterligare samlingar innan jag åkte med tåget hem. Lyckades förövrigt få plats jämte en tant som hoppat över att borsta tänderna de senaste åren. Tilläggas kan är att hon även var väldigt sömnig och gäspade stup i ett. Ingen höjdare… Kompletterade med en pizzanjutning när jag kom hem och aldrig har nog en hel pizza gått ner så lätt som den gjorde i fredags. Jag fattar inte, jag har ätit som en häst hela veckan.

På lördagen var det teknikträning i Labacka och vilken dag! Solen sken från en klarblå himmel. 5 plusgrader och knappt någon snö. 10,3 kilometer orientering i fantastisk terräng och sådana förutsättningar. Det måste väl få vem som helst att gå igång? Kroppen kändes fräsch så det var dryga 80 minuters ren njutning. Åh, jag mår så bra!

Efter träningen åkte vi till stugan för god Elsi-Brithlunch och sedan Ingelasamling. Vi diskuterade olika scenarier som kan utspela sig på varje sträcka på 10mila och jag känner mig bättre förberedd än aldrig förr. Hoppas mina klubbkompisar känner så också. Det ska bli så kul! När är det bara 5 veckor kvar.

Igår avslutades veckan med ett fint långpass tillsammans med Simon upp på fina tassemarker på Björnåsberget. Inte lika fint väder som igår, men ett riktigt trivsamt pass. 21km och pigga ben!

Imorgon blir det löptest på grus8an och det börjar pirra i kroppen. Ska bli skoj att springa och se vilken fart det finns i kroppen! Blir en bra uppladdning för helgen och Spring Cup som ska bli roligt det också! Långdistans och stafett. Jo, man tackar!

Analys efter första träningspasset i Portugal.

När det gäller analys så ska jag försöka bli bättre på det igen. Tappade lite under förra året… Målet är helt enkelt att Quickrote:a alla träningar och tävlingar och de ska komma upp i någon av mina olika kartmappar som du finner i fliken Kartor. Glömmer jag lägga upp kartor? Påminn mig gärna! Kan vara bra med en spark i baken då och då…

Åtgärder

Information

Kommentera

