Hallandsstafetten 2011 – SEGER!

14 03 2011

”Göteborg-Majorna OK dominerade Hallandsstafetten. Damerna vann öppna klassen och herrarna tog dubbeln.” kan man idag läsa i Laholms tidning. Även Hallandsposten och GT har skrivit om oss. Vilken härlig säsongspremiär vi fick!

För oss tjejers del hade det blivit lite omkastningar i lagen efter att både Jennie och Mimmi (förstasträckslöpare i lag  1 och 2) tyvärr blivit sjuka. Bodil flyttades upp på sträckan i mitt lag och gjorde det med bravur! Hon imponerade på mig genom att växla som 4:a, endast 50sek bakom SAIKs bästa lag. Därefter tog syster Petra vid och genomför en mycket stabil sträcka trots att kroppen inte var på topp efter en sjukdomsperiod. Hon förde upp oss till andraplats och nu bara en halvminut efter samma ledande SAIK-lag. Hon gav mig därmed ett perfekt utgångsläge.

Banan min var 6,3km och det var en långsträcka till första som gick utför, ca 100 höjdmeter. Planerade, sprang offensivt och genomförde sträckan bra. Såg Emma i SAIK efter halva sträckan, men där jag i princip bara korsade den större stigen, så fortsatte hon och jag tänkte att jaha, nu var det gafflat direkt. Det var det, men ändå visade det sig att vi skulle ha samma första ändå då jag mötte Emma på väg ut från 1:an när hon var på väg in. Gick således upp i ledning med en liten lucka tämligen omgående. Till 2:an var det samma sak, att jag mötte Emma när jag sprang ut och hon in. Därefter började uppförsklättringen och det var tungt då det bitvis låg en del snö på marken. Tog inga risker utan fortsatte att ta det cool, planera sträckan ordentligt för att kunna hålla så jämn och hög fart som möjligt. Sikten var god även i det gröna eftersom löven fortfarande har en hel del att jobba på. Sedan bytte banan karaktär och det blev mer flackt, mer löpning över öppna fält, färre detaljer. Jag kände mig trygg i ledningen och visste att Emma inte skulle kunna smita förbi utan att jag ser henne. Hade dock lite respekt för gafflingen då jag hade hört att de kunde gaffla rätt ordentligt i sidled, men fortsatte att fokusera på mig och mitt lopp. Efter radion valde jag att gå höger om gården, men fick runda mer höger än vad jag tänkt då den gula fläcken var täckt av stora höbalar. Ängen därefter var dessutom hästhagar med delvis hästar i vilket gjorde att jag inte valde att gena rakt över utan sprang runt. Litet tidstapp, men var fortfarande helt själv. Väljer sedan att springa runt trots att grundplanen var att springa rakt på, men det såg väldigt brötigt ut plus att det säkert skulle ligga en hel del snö på hygget så mitt val var nog det bästa. Kunde hålla hög fart och dessutom läsa in slutet av banan. Dock kan jag flika in att varje kontrollpunkt som var en sten var luriga då stenarna inte var mer än en halvmeter höga och kontrollen var nedtryckt ordentligt bakom, så man såg inte skärmen förrän man var precis vid kontrollpunkten.
Nu bar det av nedför igen och jag fick en pinne i ögat som petade bort ena linsen. Detta gjorde att jag famlade i blindo ett tag och såg ganska suddigt. Avståndsbedömningen och långseendet blir sådär med bara en lins och jag kunde inte utnyttja den goda sikten 100%. Dock är mitt synfel inte så jättestort, så det var inga jätteproblem att springa. Det enda var väl att jag ganska snabbt började känna mig lite snurrig när jag försökte fokusera utan att se ordentligt. Efter nedförslöpningen blev det en ordentlig uppförsbacke upp till mål, men kunde trumma på i bra tempo. Det var lite bökigt där det var snö, men annars gick det bra. Blev lite nervös vid näst sista när jag kom ner mot stenmurs- och bäckkorstet, men inte kan se någon kontroll. Det går en sekund, med en blick på kartan, men konstaterar direkt att jag gjort helt enligt planen och att jag inte kan vara någonannanstans. Ser då att skärmen ligger nedriven på marken och får lyfta upp den och genomför därför inte världens snabbaste stämpling. Dock spelade det ingen roll då jag kunde springa och stämpla den sista kontrollen och springa ohotad mot mål. Jag hör tidigt de yngre tjejernas fantastiska hejjarrop (jag borde ha med er på alla tävlingar – ni är så bra på att heja! Tack!) och sedan tar Räkans röst vid och enligt honom ser jag ”helt oberörd ut” när jag klafsar i leran på upploppet som går svagt uppför. Kul! Det visar sig att segermarginalen till slut blir dryga 2 minuter före SAIK-laget.

För de andra GMOK-tjejlagen blev det en 4:eplats (lag 2), 7:eplats (lag 3) och 9:eplats (lag 4). En bra laginsats och framförallt Louises sträckseger på andrasträckan i lag 2 imponerade på mig! Kul! Vi är på g!

Och killarna ville ju inte vara sämre utan parkerade på plats 1 och 2 i herrklassen, lika ohotade de! Detta fullbordade en härlig GMOK-dag på en annars blåsig, lerig och kall Hallandsås! Bra jobbat allihopa! Nu fortsätter vi att rida på vågen till nästa stafett!

Göteborg-Majorna tog storslam i Hallandsstafetten – Hallandsposten
Storslam för GMOK på söndagen – Laholms tidning

Åtgärder

Information

Kommentera

