God Jul!

25 12 2010

En härlig jul är snart förbi och det har varit i princip som det alltid har vart. ”Det är ju det som är meningen med julen”, som Gustav Svensson uttrycker sig. Och jag kan inte sluta skratta åt den där halvtimman på TV varje julaftonskväll, och samma sak gäller att jag kan inte sluta vara mer taggad varje morgon när det nalkas tomteköttning…

Firandet började ju dock en dag tidigare, men inte julfirandet utan firandet av min födelsedag. Tro det eller ej, men hela 22 år (eller bara 22 år) har jag hunnit bli. Denna födelsedagen blev något annorlunda eftersom jag jobbade på fritids. Höll en ganska låg födelsedagsbarnsprofil där eftersom fokus hos barnen ändå låg på dopparedagen. ”Vet du vad det är för dag imorgon Lina???” ”Aaa. Julafton.” ”JAG VET! JAG LÄNGTAR! Och när tror du tomten kommer???” Underbara!

Dock hann jag med en kort löptur i morgonmörkret. Det var isande kyla och bitande vind som grep tag i mitt ansikte och jag fick brottas en del med pannlampan som inte ville sitta där den skulle över buff och mössa, men det gick. På kvällen blev det dock ett vanligt firande med världens godaste tårta signerat mamma och lite kvalitetsfilm: Sagan om konungens återkomst. ”No man can kill me!” ”I am NO man!” ”Ägit!” som barnen skulle ha sagt. Det är förövrigt det nya inneordet bland låg- och mellanstadieeleverna.

Ja, och så var det julaftons morgon och bror och jag satte oss i bilen mot Skatås och årets tomteköttning. 10 hade blivit till halv 10 för att Krocko skulle hinna dit, men han gjorde en Axe och sjukanmälde sig under morgonen. 6 stycken blev vi iallafall som mäktade med 8 st 1000metersintervaller runt grusåttan. Traditionellt pass. Man vet exakt vad man får. Favoritdraghjälpen hade jag också i form av Simon och Rickard. Toppen! Dock fick jag kriga ordentligt. Sällan har det känts så kantigt och trögt att springa, men kylan (-14) och dubbla/trippla klädlager gjorde sitt. Jag hade bäddat in klockan under jackan så jag hade ingen koll på tiderna, men var övertygad om att det gick långsamt. När jag sedan kontrollerade dem när jag kom hem så  upptäckte jag att jag totalt sett (på alla 8 intervallerna) bara var 5 sek långsammare än förra året. Och då var förutsättningarna vädermässigt ganska mycket bättre och känslan vad bättre då med. Skönt att kunna springa fort även om det känns ruskigt dåligt.

Därefter blev det lite gröt, lite paketinslagning och annat stök som jag inte hunnit med tidigare i veckan. Diskussioner om när maten skulle intas och om Kalle Anka kan spelas in kom upp, men repliken blev ännu en gång i Gustav Svensson-anda ”Spela in?! Kalle Anka går en gång om året och det är nu!”. Sagt och gjort, julbordet blev klockan 4 och Kalle Anka fick rulla på TV:n, men tittade gjorde vi på avstånd. Vi åt och åt och åt. Försökte förklara för mormor vart vi var någonstans (hon är blind sedan många år och har inte riktigt fått ordning på allt nytt), och hon tyckte att jag lät som en tant. När vi senare delade ut julklappar och jag agerade tomte så tyckte hon att tomten lät ”väl mesig”. Mormor, mormor… =] Julklappar fick vi och som vanligt är jag väldigt nöjd och glad! Kvällen avrundades såklart med Svensson Svensson där favoritcitaten är många.

”Men var är min lille vän?”
”Jag sitter ju här!”

”Jag är hemma!”
”Där sprack det direkt pappa…”

”Men Lena hur gör ni? Finns det nån hemlighet?”
”Blunda och tänk på nåt annat!”

Idag på juldagen åkte vi till Hindås och jag fick mig 19 kalla men fina kilometers skidåkning. Dock blev jag också påmind om den där slemsäcken i hälen som ständigt återkommer varje skidpass över 90 minuter. Men jag ska inte klaga. Får varva skidor och löpning nu närmaste veckan och det är nog bra för det mesta.

Framåt drömmer jag om barmark i Alicante. Det blir verklighet den 9 januari när jag och 4 andra goa tjejer åker ner. Ska bli grymt härligt!

Med detta vill jag önska alla en riktigt God Jul och en fin avslutning på 2010!

Åtgärder

Information

Kommentera

