10MILA2011-läger Stockholm

8 12 2010

Vinterns första läger och det första avstampet mot 10mila 2011 är nu avklarat. Det var dock ett snöigt syd-Stockholm vi möttes av, vilket gjorde att den tekniska träningen blev lite speciell. Snön var däremot i puderform så den utgjorde inte något enormt fysiskt hinder.

Det blev en lång bilresa upp i en hel del snöfall, men med trevligt sällskap går det alltid väldigt smidigt. Vi åkte direkt till Tullinges klubbstuga där vi sprang det första passet, 5-6km Natt-OL. Upptäckte på väg till 1an att det var i samma område som 25-mannakorten gick 2007 då jag vann. Positiv känsla! Dock började det lite knackigt och det blev några minuter på den andra kontrollen, men det var inget ”irra runt-misstag” utan jag stod ungefär 10-15m från kontrollen och såg inte reflexen, men alla andra punkter i ringen. Sedan såg området annorlunda ut mot vad jag föreställt mig utifrån kartan och likaså väldigt mycket snö, men det var väl någon känsla av otrygghet som gjorde att det ändå tog såpass lång tid som det gjorde. Resten av banan sprang jag bra och jag tog mig i kragen att tänka ”dag-OL” och offensivitet trots snö, spår och lite lägre löptempo.

På kvällen blev det ett MCD-besök innan läggdags. Tyvärr sov jag väldigt dåligt under natten och kände mig inte helt utvilad dagen därpå, men efter en rejäl frukost à la Scandic-buffé var jag åter i form. Nu var det dags för ett jaktstart-pass, simulerad andrasträcka.

Mitt utgångsläge blev i täten med en ledning av ca 30sek. Banan var delar av herrbanan och Lidingös gäng hade också sprungit delar av banan innan så det var en hel del spår i terrängen trots att jag gick ut först. Kände att jag hade bra fokus från start, dock bröts det lite till 2an där jag mötte de andra tjejerna som kom väldigt snett (mot min förstakontroll. Jag trodde nämligen att det skulle vara rakt, men det var gafflat och de skulle ha en annan kontroll.). Gled därför lite onödigt långt höger, men efter 2:an fick jag åter fokus och när jag kom till fjärilen var det helt ospårat vilket var kul! Då fick jag skärpa till mig ytterligare. Sedan flöt det på bra banan runt, med lite högre tempo på slutet. Det är ganska svårt att tyda delar av kurvbilden med såpass mycket snö som det var i terrängen, men generellt sett kan det ibland även i barmark vara svårt att se den där höjden som man trodde skulle vara så tydlig efter en koll på kartan. Därför är det extra viktigt att kanske ta ett stopp och en extra check innan jag lämnar en höjd och springer ner för att ha en kontroll i en sluttning. Annars kan det bli lurigt…

Mellan passen blev det lunch i Tullinges stuga och sedan fick vi lyssna till Roger Glännefors som berättade gamla anekdoter från tidigare 10milan, men framförallt lite om vad som krävs för att lyckas på ett 10mila. Hänga eller inte? Vad gör jag i olika situationer? Hur aktiv är jag? Det gav lite aha-upplevelser. Tänkvärt!

Eftermiddagspasset var ännu ett natt-OL-pass i mycket snö och tyvärr saknades en del kontrollmärkningar, vilket gjorde att det där riktiga flytet inte infann sig. Lite trist när man spikar en punkthöjd i en sluttning och inte direkt kan få cred för det utan man måste checka av med omgivningen ännu en gång för att kontrollera att jag faktiskt är rätt och att det är märkningen som är borta. Kämpade iallafall på väl även om kartan behöver uppdateras lite här och var…

På kvällen åt vi en mycket god middag på Scandic och om jag låg lite minus med födointag innan så låg jag ganska mycket plus efteråt. 🙂 Sällskapet var verkligen tipptopp och det var först när ögonlocken började dra sig nedåt som det var dags att avrunda middagssittningen. Kvällen bjöd med andra ord på en hel del skratt och sköna historier tillsammans med lite viktigt träningssnack med coach.

På söndagen (efter ännu mer frukost än dagen innan) sprang vi ett riktigt fint långpass i delar av Paradiset och trots att det var snö så kunde jag njuta av fin terräng och bra orientering under en och en halv timma.

Hemresan gick dock inte lika smidigt som övriga lägret då det var en del snöfall och lite halvt om halvt vägunderlag samt lite dåligt utbud på de vägkrogar vi stannade på så att vi hela tiden fick åka vidare… Men mat fick vi till slut och hem kom vi, om än lite senare än planerat!

Så tack organisatörer för ett jättebra läger och motivationen blir större och större efter varje sån här aktivitet!

(Återkommer med spikprocenten. Mitt mål med lägret var att ligga över 90%, men har inte kontrollerat det än.)

Åtgärder

Information

Kommentera

