6:a på 25-manna – WOW!

15 10 2010

Det är inte många gånger jag känt en sån spänd förväntan som jag gjorde vid halv 2-tiden lördagen den 9 oktober 2010. Det är inte heller många gånger jag känt mig så fruktansvärt nervös. Glädje- och lättnadskänslor som sprudlar för att vi äntligen kommer att lyckas med topp 10-målet, men spänningen i att det kan bli så mycket mer än så… Vi stod där vid varvningskontrollen 1,5km före mål och väntade på tätklungan där GMOK var med. Hur skulle det gå…?

Men vi tar det från början!

Veckan innan börjar det trappas upp. Laguppställningar kommer och stämplingsstafett avslutar tisdagsträningen. ”Ta plats till mig i bussen” och rumskompisar på Zinken bestäms. Jag får ett för mig nytt uppdrag. Jag tilldelas sträcka 6D – gubbsträckan. En ny och kul utmaning! På bussen upp är det först ett vakuum efter en lång jobb- och skolvecka, men efter ett tag sprudlar energin (och kärleken i sätet bredvid!) och inte minst sprudlar tjôtet i dubbelsätena en bit fram. Ljungan vs. WoW. Ingen lätt match som nog är långt ifrån avgjord. Vi ankommen till Zinken och energinivån är en en gång ganska låg. Fokuseringen på morgondagen ökar och det är tack och godnatt.

Tidig uppstigning för alla som vanligt och ännu tidigare för de grymma killar som tilldelats första- och andrasträckan i något av våra tre lag. Vi kommer till TC i fas med att startskottet går kl 9.00 och ut rusar drygt 350 lag.  Vi får rapporter från skogen om ganska stora gafflingar och vi har inte riktigt tätkänning, men väl 3 samlade lag. 2:45 efter täten stämplar Raffe vid sista kontrollen och strax efter kommer Måns och Victor i 2:an resp. 3:an. Lag 1 är 77:a efter första sträckan och intervallblock-formtoppade Ols tar vid. Ola gör än en gång ett fantastiskt starkt lopp och tar in en dryg halvminut på täten (nu ledande Lidingö) och plockar upp till 22:a plats. Underbart! Även Robban springer grymt, visar stark forcering på upploppet och plockar även han en massa placeringar till 53:a.

Inledningen alltså mycket stabil och nu är det dags för den första parallellsträckan, damsträckan (en gammal favoritsträcka för min del!). Ut springer Annika, Petra, Bodil och Frida som visserligen tappar lite mot täten (med många starka namn!), men plockar ytterligare 4 placeringar. De växlar ut det yngsta och det äldsta damgardet på en bana med mycket mer skogslöpning än vanligt och här gör 12-åriga fantomen Kerstin ett imponerande lopp, 8:a på sträckan och bara grabbar före! Även en eloge till Ella som flyttats upp till 1alaget efter återbud på Liselott och gör det så himla bra. Nu är vi 19:e och 4:57 efter täten (IKHP). Andralaget är 52:a och tredjelaget på plats 170. Nu är det dags för 5:e, ”långa” seniorsträckan och det är sugna grabbar som sticker iväg. Här ska det kunna gå undan! Hedberg, Axe, Palm och Junis springer jämt, men alla är inte riktigt nöjda med sina lopp och lite för mycket misstag på något håll. Trots det plockas några sekunder och 2 placeringar och det tyder på vad vi har för kapacitet på dessa sträckor.

Ja, och nu var det äntligen dags för 6:e sträckan, min sträcka. Jag var lite småstressad innan start då jag lotsat runt mina gamla GIH-klasskompisar som var på studiebesök på 25-manna och det tog lite längre tid än beräknat att få skickat ut dem på varsin direktbana, men jag kände hur energin och suget efter att få springa var otroligt högt och därför var det också lätt att koppla på orienteringstänket. Först ut på 6e var Sara och en knapp minut efter henne stack Patrik Falk. Sedan ett litet glapp på 1,5 minut innan Pelle sprang iväg och jag själv en knapp minut efter honom. Pelle hade innan hetsat lite om att det var dags för honom att få revanch på mig efter att vi sprungit samma bana på tävlingar tidigare under hösten och jag hade visst slått honom varje gång. Härligt att se hur taggad han var!

Mitt lopp inledde lite svajigt då det var så otroligt mycket folk före mig på olika sträckor och också lite brötigt i grönrastret så jag slarvade lite med riktningen och valde istället att hitta stråk för att kunna hålla högt tempo. Jag kom därför ganska långt åt höger, men såg röset. Dock väjde jag inte tillbaka tillräckligt snabbt och fick en lite extra lång väg till kontrollen. Samma sak gäller till andra. Därefter får jag in bra flyt och tryck i löpningen och kommer även här ifatt Pelle. Hejar på varandra lite och jag känner hur han biter sig fast i ryggen. Gött! Vid 6:an delas gafflingarna ordenligt och jag slarvar lite med kontrolltagningen och får göra en 90graderssväng. Full fart vidare och kommer upp på höjden mot 8an där jag ser många löpare i topplag som står och kliar sig i huvudet, men jag litar på mig, min kompass och fortsätter och hittar kontrollen utan problem. Sedan full fart igen, ännu en extra lång högerbåge, skymtar Sara och forcering ner mot målgärdet, i med den stämpeln, spurt mot mål, målstämpling och järnet mot växel där 3 GMOK-grabbar står och väntar. Patrik har alltså redan kommit och har kunnat skicka ut Egil, jag växlar till Saggen, precis efter mig kommer Sara och växlar ut Wernersson och inte långt efter henne kommer en slutkörd Pelle som skickar ut Johan. När Pelle ryckt och överlämnat kartan dimper han ner på marken och jag skulle tippa att han var hyfsat nära maxpuls? 😉 En otrolig kämpainsats och det är så grymt härligt att se vad alla gör för laget! Vi tappar visserligen minuter på täten, men vi plockar till 11:e plats och vi alla växlade ut våra sista parallellöpare inom 2:10 vilket är grymt stabilt. När vi sedan klarade den sista pärsen, grön utgång efter utstämpling så kändes det himla bra.

Sista parallellsträckan, 7:e, den korta seniorsträckan där vi mönstrade riktigt starka namn och Egil och Johan gör båda riktigt bra lopp och kommer till växel samtidigt. Vi står och hoppas och hoppas att Werner och Erik ska komma, men de dröjer och dröjer och det går några minuter innan de kommer till sista och Ola vrålar för fulla muggar om förhoppningar av ökat tryck i steget och det blir till att växla ut Thomas som 10:a (YES!) 6:41 efter täten (plock igen, gött!). Thomas som laddat ordentligt för 23:esträckan under hösten springer mycket bra och plockar 2 placeringar och växlar ut Jennie 8:24 efter ledande SNO. Och som hon sprang…

Jag gick än en gång och guidade lite förvirrade GIH-studenter när jag hör hur speakern berättar att Tamperen leder men han pratar också mycket om Elin i Järla, att hon springer oerhört fort och har sprungit ifrån Emma Claesson i Tuna. Jag hör hur Jennie ligger i klunga efter. MEN när löparna glider ner på målgärdet är det inte Elin, hon har bommat och ur skogen kommer en klunga och Jennie är med! Tamperen växlade först, men Jennie har fört upp laget till 3:eplats och nu bara 3:24 efter täten. HELT MAKALÖST! Jag blev så otroligt glad och ännu gladare när jag såg hur glad Jennie var. Åh, vilken känsla, vilket lopp!

(Kuriosa: Jennies fantastiska forcering gjorde att speakern äntligen valde att prata om oss som Göteborg-Majorna OK och inte som ”lag 51” som hängt med genom hela tävlingen… )

Ut springer alltså Micke i en klunga på 6 lag och jagar ledande Tamperen Pyrintö. Vi får rapporter om hur de tar in och nästan hela GMOK-stallet samlas vid varvningskontrollen och det är en otroligt känsla som sprider sig. Vad kommer att hända, hur kommer det gå? Vi visste inte ens vilket håll de skulle komma ifrån?!

Men plötsligt tittar vi åt höger och ser en röd-vit-randig dräkt komma, men bakom, inte långt efter ser vi flera löpare inklusive Micke. De är nästan ifatt! Micke ligger längst bak i 5-mannaklungan (efter att Tuna fått lämna) och vi ser hur Tamperen plockas in. Det är nu 6 lag. 6 som tampas om segern. OCH VI ÄR MED!  Det är bara knappt 1,5km kvar efter varvning och det blir en löpning som heter duga av alla oss som tittar och vill heja för att hinna förflytta oss från varvning till upplopp. Och sen blir det ännu en väntan… Och ut på gärdet kommer… En ensam löpare. Vilket lag? Jo, Tuna. Hela tätklungan (inklusive Micke… Attans…) har bommat och Stora Tuna har smitit förbi och tar en ohotad seger. Jaja, vafan, skit samma. När kommer de andra? DÄR! Löfås för Linné har kopplat greppet om andraplatsen och sedan kommer de alla på rad. Tyvärr lyckas inte Micke med en extra växel och får se sig passerad av alla utom Tamperen. Vi springer alltså i mål som 6:a och när målstämplingen sätts i är vi endast en minut efter.

En minut… En minut från seger. WOW! Och kanske framförallt: ÄNTLIGEN. Efter år av grymt lag på pappret, men med någon jätteblunder, eller en stämpel som inte har tagit, eller en snöplig 11eplats så nådde vi äntligen vårt mål: topp 10. Och det med råge. 6:a är fantastiskt bra, men det är en sjätteplats med mersmak. Vi kan faktiskt ännu bättre. Vi har fler resurser att ta av och årets 25-manna tror jag tände en gnista hos många att vi faktiskt kan nå hela vägen och jag tror att många, ungdomar, juniorer, seniorer och veteraner blir sporrade och kommer att prioritera 25-manna ännu högre nästa år.

Att vi lyckas såhär bra och att vi ”lag 51”, ”överraskningen Göteborg-Majorna”, lyckas kan med stor del förklaras med den sammanhållning och den stämning som finns. Att nästan hela klubben står och väntar på Micke vid varvning och att alla sedan rusar till målfållan. Eller att varje löpare fått hejarrop både på ut- och inlöpning (i ALLA 3 lag), samt att alla sprider glädje och lättsamhet över det vi gör och ska göra samtidigt som man ändå visar en enorm vilja att prestera för laget och att man gör sitt absolut bästa. Det är något speciellt. Och VI har det. (Även om Krocko olyckligt blev frånåkt på TC efter söndagens tävling… Men sånt händer även den bäste! 😉 Tur att mobiler finns…)

Andra- och tredjelaget gör även de grymma insatser och slutplaceringarna för dem blir 77:a och 147:a. Alla stämplingar rätt och alla stämplingar med till mål. Annika Kuhlin som först inte ville springa som tar 23:esträckan i 3:elaget och springer vinkandes ut mot startpunkten och samma leende finns på upploppet där hon spurtar om lag efter lag. Grymt härligt att se!

Som sagt, det var förstalaget som kom på placering 6, men jag hoppas att alla coacher (tack Elit, Ola och Mats!) och alla ni andra löpare i de andra två lagen också tar åt er en del av äran. Att ha 75 löpare på plats är mycket roligare än att bara ha 25… Och självklart finns det utrymme att slå sig in i förstalaget till nästa år och jag vet att några är sugna… Som när jag träffade på Klara (en av våra härliga D10:or) med kompis i matkön på skolan häromdagen…

Kompis – Var du på tävling med Klara i helgen?
Jag – Ja, det var jag.
Klara – Och sprang du i förstalaget?
Jag – Ja, det gjorde jag.
Kompis – Då kom ju du 6:a!
Klara – Men åååh, varför fick du springa i förstalaget och inte jag…………………….

🙂 Klara! Jag hoppas att både du och jag kan få springa i förstalaget tillsammans någon gång!

Och som avslutning på detta behöver jag väl egentligen inte säga att jag är sugen på nästa år…

Ps: Ni (GMOK:are och andra) som har bra bilder på laget får väldigt gärna skicka dem till mig! E-mail: linastrand88@gmail.com

Åtgärder

Information

6 responses

15 10 2010
Sofia

25-manna har varit mitt träningsmål under hösten. Målsättningen har varit att fortfarande kunna springa och få vara en del av dagen! Och vilken dag det blev. Nästa år är målsättningen att slå mig in i förstalaget igen. Vi kommer nog vara många med den målsättningen.

15 10 2010
Petra

Vilken välformulerad återberättelse! Det är en grym känsla det där när man står och väntar och det kan gå väldigt bra… Minst två gånger har jag upplevt den i höst: på SM-stafetten och 25-Manna..Ser fram emot nya kittlande maggropesstunder 2011!

15 10 2010
Johanna

Du är grym Lina…
Du får oss att hålla kvar den goa känslan länge till…

15 10 2010
Elit

Kan bara instämma – du är grym Lina!! Blir så glad när jag läser din härliga rapport!! Tack!

16 10 2010
Helena

Härligt att läsa din berättelse… får tillbaka den sjukt lyckliga känslan när hela klubben stod och väntade vid varvningen. Så kul att få vara med och dela den upplevelsen med alla!

18 10 2010
Hanna w

Jag får rysningar! Säger bara det…

Kommentera

