Magplask och årets kanske finaste terräng!

26 09 2010

Denna veckan har varit lite som en bergochdalbana formmässigt, men det var ganska väntat med min träningsbakgrund de senaste veckorna. Lördagens medeldistans resulterade i en 7:e plats och det på en helt vanlig nationell tävling i Göteborg. Jag bjuder på den! Dagens långdistans var också det något utöver det vanliga, men terrängmässigt. Helt fantastiskt!

Veckan har bjudit på 3 dagars jobb med vikarierande på Öjersjö Brunn. Jag har varit svensklärare, engelsklärare, mattelärare, fransklärare, hemkunskapslärare och idrottslärare. Favoriten var helt klart hemkunskap där jag hade 29 otroligt söta femteklassare. En anekdot värd att berätta är en kille som kommer fram med alla måtten i handen och tar fram decilitermåttet och frågar: ”Är det här ett kryddmått?” (Oh, SHIT. NEJ!) ”Eeehm, läs på det vad det står.” ”Ah, okej. Hm… Det står decilitetmått. Oj. Och då är det här matsked… Detta tesked… Aha, är det här lilla kryddmåttet. Okej!” ”Men du vänta! Du har inte hällt i något än va?” ”Nej, det har jag inte. Jag ville fråga först!” (TACK GUD att det finns lite väluppfostrade ungar!) Ja, vi höll på att baka scones och 2 dl salt istället för 2 krm hade ju gjort lite skillnad…

(Karta lördag)
Men iallafall. Lördagens tävling gick i Rannebergen, en terräng jag gillar att springa långdistans i på våren. Men dagens medeldistans var riktigt blöt och tuff och jag hade varken huvud eller kropp med mig. Lyckades också med bedriften att hoppa av en stig åt fel håll och fick inte ihop så mycket. Gled också iväg på den andra längre sträckan och tappade ytterligare massa tid. Knappt 4 minuter efter och en sjundeplats på en Göteborgstävling, det händer inte ofta. Även om jag är besviken på att jag gjorde ett så himla dåligt lopp så är det ändå inget jag hakar upp mig på då tävlingen hade väldigt låg prioritet. Mest ”skönt att röra på sig.”

(Karta söndag)
Var mer revanschsugen idag och passade verkligen på att njuta av den fina terrängen. Det var helt enkelt FÖR FINT för att jag skulle kunna koncentrera mig helt på orienteringstekniken. Jag hann tänka att detta nog måste vara en av årets finaste tävlingar och att jag inte ville att banan skulle ta slut. En annan viktig faktor var att jag kände mig väldigt mycket piggare än igår och det var en skön känsla. Sprang bitvis lite slarvigt och räknat ihop några enminutersbommar och några 30-sek och några 10-sek så det blev ca 5min bomtid totalt, men jag tar med mig de bitar jag sprang bra och där bland annat långsträckan. Har haft svårt för långsträckor, men både på lång-DM och idag har jag genomfört de längre sträckorna mycket bra. Det jag istället har lite problem med är de halvlånga sträckorna. Något att jobba på i vinter. Men som sagt, fantastisk terräng som jag hoppas kunna återvända till snart! Helt otroligt fint! Hoppas verkligen att SM-terrängen nästa år blir åt detta hållet. Det skulle vara helt super!

Priset på dagens tävling var bland annat en helshysst röd fleece-morgonrock. Annika som kom 3:a (den tjejen imponerar på mig flera gånger i veckan!) fick också en så nu kan vi morgonrocka ihop. När jag kom hem och drog på mig den över kläderna (var ju tvungen att prova!), med luva och allt, så kände jag mig som en boxare som ska in i ringen. Helt plötsligt började bilder uppspela sig i huvudet och jag såg mig stående på startrampen inför en sprint och på mig hade jag just en sån här rock, men i GMOK-färger, och jag hör mitt namn presenteras i högtalarna och klockan räknar ner mot start. Vid min sida står AP som coach som när jag presenterats hjälper mig av med rocken och ger mig några peppande slag på axlarna och jag är redo för start. Haha, ja, GMOK-rockar kanske vore nåt!

Nu är det söndageftermiddag och jag hejar på Sävehofkillarna framför TV:n och när matchen är slut blir det film: Panic Room. Det duger! 🙂 Nästa vecka hoppas jag på att få några fler vikariatdagar inbokade och massa rolig träning!

Åtgärder

Information

Kommentera

