4:e raka DM-guldet!

19 09 2010

GULD på MEDEL i lördags. GULD i STAFETT i söndags. GULD i NATT i fredags. GULD på LÅNG idag! … Men vad är då ett DM… Oändligt långt från VM, mil från SM och en bra bit ifrån Elitserieseger, men… Ibland spelar det ingen roll! En seger är en seger (och fyra är fyra gånger bättre!) och det ger en skjuts för självförtroendet och ett gott tecken på att jag skärpt till min teknik. Och det är exakt det kvitto jag vill ha!

Idag fullbordade jag alltså min segersvit i DM. Fyra guld på fyra starter (sprang inte sprinten i somras) och det känns skönt. Jag har inte orienterat prickfritt, men jag har gjort bra lopp och de misstag jag har gjort har inte varit stora, max 1min. Då räcker det långt!

(Karta Natt-DM)
I fredags invigde jag min nya lampa! LedX Cobra inköpt hos SM Sport! Den var fantastiskt bra. Herregud, hur kan folk springa med halogen? Eloge till er, jag hade aldrig klarat av att orientera bra med en sån. Men nu så, nu är det andra bullar. Vilket ljus. Långt och brett! Nästan som att springa på dagen! Dock behöver jag öva lite på min teknik ändå och att lyfta blicken så att jag får nån nytta av det långa ljusskenet, speciellt uppför. Var nog en tendens till trötthet uppför mastbacken då jag var nära med att krocka med ett träd, och inte bara en gång utan två.

Segern blev 37 sekunder stor till Maria M och loppet var helt ok. En klantig bom på 2:an, och några småsaker till, men mestadels bra. Riktigt nöjd med sträckan till 9:an. Där var jag svaret på offensiv orientering! Förövrigt en kul bana och det passade mig att det var kort. En bra start efter förkylningen! Och till skillnad från förra helgen fick vi nu blomma på prispallen! En fin ros. Eller nej vänta, jag fick ju två. 🙂

(Karta Lång-DM)
Idag var det långdistans i ett område som skulle vara delvis väldigt fint, men också tufft. Det kan jag lugnt hålla med om. De tonvis literna med regn som kommit den senaste veckan gjorde ju inte saken bättre. Schwoopp, schwoop i varje mosse, och inte så mycket vägval på banan utan mer att hitta mikrovägvalen och stråken samt att kämpa på. Och det tycker jag att jag gjorde speciellt andra halvan av banan. Där puschade jag på riktigt bra. Jag gjorde en miss på tvåan p g a för hög passitivitet och för att jag stod vid ett jättestort stup i verkligheten som jag inte hittade på kartan där och då. Det gjorde jag ju när jag kom imål, men det blev en minut borta där, men i övrigt gick det bra! (Och om man ska vara perfektionist så sprang jag inte särskilt rent till 10:an vilket borde kostat en halvminut och sedan att jag läste fel på deffen till 12:an och trodde jag skulle ha punkthöjden, 15sek) Men seger med knappa 3minuter före samma tvåa som sist, nämligen Maria. (Som en parantes så hoppas jag att SAIK-brudarna kryar på sina skavanker snart så att jag slipper tävla mot halta lottor… ;P)

Men som sagt. 4 guld. Det smakar gott.
(Och undra vilket DM-guld det var i ordningen…?)

Åtgärder

Information

Kommentera

