DM Medel & Stafett – Dubbel-1:a!

15 09 2010

Som kontring på förra helgens dubbel-8:a så blev det nu en dubbelseger på helgens DM-tävlingar över samma distanser som för en vecka sedan. Dessa gick av stapeln i trakterna mellan Borås och Alingsås och levde väl inte riktigt upp till Umeå-terrängen, men jag var ändå väldigt positivt överraskad av hur fint det var i skogen! Plus i kanten!

Efter SM bröt förkylningen ut på riktigt och jag mådde inte alls bra på måndagen, men det vände snabbt och på torsdagen kände jag mig pigg och tränade, men när jag vaknade på lördagsmorgonen gjorde sig snoret påmint igen, men tänkte att det kanske var morgonsnor. Sprang och fick kämpa ordentligt runt banan och på andra halvan där terrängen öppnade upp sig ordentligt kändes det som om jag inte kom framåt alls. Men kämpade verkligen hela vägen in och då jag var sist startande fick jag beskedet om seger redan när jag stämplade sista kontrollen och behövde således inte spurta. (Ändå noterar jag nästan max av maxpuls…)

(Karta DM Medel)
Loppet i sig var alltså helt okej. Framförallt nöjd med andra halvan där jag trots stenhårt kämpade om att hålla bra fart och till synes enkel raktpåorientering i öppen skog, ändå planerade och använde mig av helt rätt teknik vilket gjorde att jag inte gjorde ett enda litet misstag. De sträckorna jag inte är nöjd med är till 2:an, 4:an och till 5:an. 4:an var klantigt, såg inte att stupen fortsatte längs vägen och såg inte kontrollen när jag gick upp för stupen i ringen, och det kostade mig en minut. Sedan är jag missnöjd med genomföranden av de två längre sträckorna där jag hetsade iväg lite för mycket. Detta är ett för mig återkommande problem som jag måste jobba med till nästa säsong. Men som sagt, loppet räckte till seger och det är alltid lika skönt! Priset var 2 kg potatis som jag tog med mig hem till Brander-Strands residensen, som säkert gjort Jonas Alströmmer stolt eftersom här redan finns potäter som vi kan leva på några år… Men nog om potatis och åter till DM-helgen. Det blev GMOK-dubbelseger i D21 eftersom Jennie kom 2:a! Gött!

(Karta DM Stafett)
Dagen efter var det stafett och GMOK mönstrade samma 1alag som på SM och 3 andra lag. Jennie inledde på första och växlade sekunder efter SAIK som låg i tät. Bra lopp av Jennie, helt enligt planerna. Sedan sprang Petra som hade ryckt vid radion, men som sedan var ifatt- och förbisprungen av SAIK och växlade 20 sekunder efter. Jag hade hoppats på lite försprång eftersom jag var lite rädd för SAIKs superjunior Amilia och då jag själv inte riktigt kände mig lika snabb som jag spådde att hon är, men jag lunkade iväg och plockade kontroll för kontroll i kontrollerat tempo och trots god sikt så såg jag henne inte. Kom nån tanke om att antingen har hon sprungit ifrån mig som ett jehu eller så har hon bommat och jag har passerat henne, och oavsett hur det va så konstaterade jag att jag ändå inte kan göra annat än att fortsätta på samma sätt som jag gjort: plocka kontrollerna. När jag kom till radion satt Räkan där och det kan ju kanske sätta grillor i huvudet på vem som helst, men jag börjar bli van vid att han kan dyka upp där man minst anar det och istället fick jag goda besked om att jag var ”helt solo i tät”, vilket var sköna besked. Vid publikkontrollen hörde jag massa hejarop som än en gång gav mig bevis på att jag var först, men eftersom ingen skrek något mer antog jag att det var ganska lugnt, men fortsatte på samma veva som förut. Kort bit in mot mål och det kändes som om jag hade kunnat trycka lite om det hade behövts, men kom till sista, stämplade och hörde att jag var först. Sprang i mål med mina kära lagkamrater och sedan blev segermarginalen ca 8,5 minut till OK Landehof. Betryggande! Och kul med seger med detta härliga lag! Vill också lyfta fram Annikas fina lopp på 2:a i lag 4 och hon imponerar på mig gång på gång!

Och efter ombyte och en lååååång väntan på prisutdelningen och förhoppningar om godisskålar (som vi sett ungdomarna gå runt och smaska på) så plockades vi upp på prispodiet och… blev tomhänta. Både blommor, godis och potatis helt utom synhåll. Istället fick vi nöja oss med en fanfar framförd av 3 duktiga trumpetare. Jaja, inte fy skam det (speciellt då vi damer fick en speciell sådan och inte den där vanliga), men något litet sött hade varit gott…

Åtgärder

Information

Kommentera

